Hebben raw fotos een beter kwaliteit dan jpeg fotos?

Aangezien raw fotos groter geheugen in beslag nemen dan jpeg fotos.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan zo zijn maar dat kan je volgens mij niet instellen op je camera dus dat heeft niet zoveel nut. Toegevoegd na 10 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/RAW_(bestandsformaat)

Antwoorden (6)

Ja, minder compressie, en een grotere kleurendiepte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom een min?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mindere compressie klopt niet -> geen compressie! De min is waarschijnlijk omdat je antwoord te minimaal is. 2 trefwoorden om het hele verschil aan te geven, waarvan er 1 trefwoord niet eens klopt.
Cryofiel
12 jaar geleden
@gd, mijn camera comprimeert de raw - tenminste, dat kan ik instellen. Ik heb drie keuzes voor de manier waarop de raw wordt opgeslagen:
1.  Ongecomprimeerd.
2.  Verliesvrij gecomprimeerd.
3.  Gecomprimeerd, met verlies. Ik heb mijn camera op optie 2 ingesteld. (Overigens, de minnen zijn niet van mij.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gD, idd, mijn camera werkt hetzelfde als cryofiel's en bij mijn betekend raw weldegelijk MINDER compressie, natuurlijk kun je ook instellen dat je geen compressie hebt, maar het verschil tussen die 2 is bij mij niet interessant, want ik ga de foto toch niet gebruiken als poster.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ulope, houd er rekening mee dat jpg niet alleen comprimeert, maar altijd *meer* informatie weggooit dan raw - ook meer dan een raw die met verlies is gecomprimeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Compressie betekend altijd dat je informatie verliest (behalve dan bij optie 2).
En informatieverlies betekend kleurverlies en scherpteverlies. Ook al maak je geen posters, een oog wat niet absolute scherpte heeft, mist iets aan het beeld. Een verschil tussen National Geographic foto's en andere foto's.
Fotograferen in RAW is vooral nuttig als je de foto's wilt nabewerken. Witbalans aanpassen, donkere delen oplichten etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan wat je bedoelt met "kwaliteit".

Raw-foto's bevatten ALLE informatie die de sensor opvangt. Niets wordt veranderd, niets gaat verloren. In die zin hebben raw-foto's dus een hogere kwaliteit dan jpeg-foto's.

Jpeg-foto's zijn in feite raw-foto's die door je camera al zijn bewerkt en omgezet in jpeg-formaat (elke foto begint op de sensor, dus elke foto begint als raw-formaat; de camera kan daar wel of niet een jpeg-foto van maken). Daarbij gaat informatie verloren; in die zin heeft een jpeg-foto dus een lagere kwaliteit. Aan de andere kant zal de camera, omdat hij toch bezig is met beeldbewerking, de kleuren wat feller maken, de donkere plekken wat lichter maken, ruis verwijderen, enzovoort. Het gevolg is dat het jpeg-plaatje er mooier uitziet. In die zin is dus de kwaliteit van de jpeg hoger dan die van de raw.

Toegevoegd na 3 minuten:

Als je raw-foto's maakt, zul je ze in de praktijk altijd zelf moeten nabewerken. Jij doet dan op je computer datgene wat de camera anders al direct doet bij het maken van de foto.

Maar de computer is krachtiger, en de computer hoeft niet binnen een halve seconde klaar te zijn. Verder kun je op de computer precies instellen op welke manier je de raw-foto wilt verbeteren. Daardoor is een raw-foto, mits je die nabewerkt op de computer, uiteindelijk toch weer mooier dan de jpeg-foto die uit de camera komt.

Dus zolang jij maar nabewerkt, heeft de raw-foto op alle punten een hogere kwaliteit: het plaatje ziet er mooier uit, je hebt een hogere resolutie, en je kunt meer kleuren weergeven (12 of 14 bits voor raw, tegenover 8 bits voor jpeg).

Ik fotografeer nu alleen nog maar in raw. Soms in raw+jpeg, maar nooit meer alleen in jpeg.

Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke,, heel erg bedankt! Ik vind dit een super antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou geef dan een plus.
In ieder geval van mij een.
Ik fotografeer ook alleen in RAW, maar moet met mijn nieuwe Canon G11 de Jpeg ook wel doen want
Mijn PS CS3 kan dit rawformaat niet aan.
Mijn PC wil de nieuwe en juiste versie van PS Elements niet aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
İk kan geen plusjes of minnen geven.. Anders had ik 10 plusjes gegeven!
RAW is het exacte beeld en formaat van de sensor. Nog voordat hij door de camera wordt bewerkt en wordt omgezet naar jpg.
RAW is dus minimaal 16-24bits diep, heeft dus meer kleur en pixel informatie. Er zijn geen nabewerkingen op gedaan. Dus op de computer moet je nog de witbalans goed instellen, eventueel belichting corrigeren, verscherpen en ruis verminderen.

Een jpg is al een nabewerkt beeld. Die heeft een pixelkleurdiepte van 8 bits. En er is dus al veel informatie uit het beeld verloren. Die informatie kan je achter bijna nooit meer helemaal goed maken. Dus heb je een verkeerde witbalans (kleurzweem), belichting, enz dan kan je dit bijna niet meer op een goede manier herstellen op de computer. Je technische fotografische techniek bij het maken van de foto's moeten beter zijn dan bij RAW nodig is.

Professionele fotografen schieten uitsluitend in RAW, tenzij de beelden direct beschikbaar moeten worden gesteld aan de klant.
En elk beeld die naar de klant toe gaat krijgt veel aandacht in de nabewerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RAW bestanden zijn 12 of 14 bit, bij een enkele extreme digitale achterwand voor midden formaat 16 bit.
Daarnaast is een raw inderdaad onbewerkt, precies zoals de sensor het beeld binnen gekregen heeft. Dit betekend NIET dat je naderhand op de pc nog alles moet gaan instellen, de beschrijving van de foto zit n.l. bijgevoegd, en en goede RAW bewerking zal dus de instellingen van de camera overnemen. Je bent dan echter wel instaat om gemaakte fouten achteraf te corrigeren, door die beschrijving aan te passen.
Als de camera dit beeld omzet naar JPG wordt ¾ van de informatie weg gekieperd.
RAW fotos hebben meer data / informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kwaliteit van de informatie is beter, of de fotokwaliteit goed is ligt aan de fotograaf. Foto gemaakt in RAW bevat ALLE info die op de sensor gekomen is, 12 of 14 bit kleurdiepte, voor iedere pixel apart opgeslagen. Een jpg bevat slechts 8 bit kleurdiepte, en is in meer of nog grotere mate gecomprimeerd, waarbij nog meer informatie wordt vernietigd.
Puur technisch gezien is RAW verre superieur aan JPG, maar JPG werkt sneller, vraagt echter veel meer zorg vooraf, en geeft geen mogelijkheid voor correctie achteraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Leuke samenvatting van de reeds gegeven antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De andere antwoorden zijn op zich correct, maar ook niet helemaal duidelijk, teveel eromheen, zogezegd. En er zat ook een foutje in. Er wordt echter naar kwaliteit gevraagd, dus: zo steekt het in elkaar