Ik wil een goede fotocamera die niet duurder dan €300,- kost welke kan ik dan het beste nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
Ritsuka
12 jaar geleden
Vraag dit in een fotowinkel, wij kunnen dit niet zeggen zonder te weten wat voor foto's je wilt maken

Antwoorden (6)

Ieder mens heeft zo zijn eigen voorkeuren. Mijn advies zou zijn, ga voor een Olympus. Van alle camera's die ik zelf heb gehad maken die namelijk de mooiste foto's. Kwalitatief veel mooiere en natuurlijkere kleuren dan bv Sony , Nikon en Canon.In de fotozaak kunnen ze je wel verder adviseren welke dan het best pas bij jouw budget.

Toegevoegd na 49 seconden:
" past"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Olympus mooier dan bijvoorbeeld een Nikon D90 met telelens(die ik heb). Ik weet niet waar U het vandaan haalt! -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij had 300 euro, wel lezen he!
Iedereen heeft een andere voorkeur maar als u onder 300 euro wilt dan kan u kijken naar een canon of een nikon!
succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
u kan ook een olympus nemen die is dan beter dan die canon en nikon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
""u kan ook een olympus nemen die is dan beter dan die canon en nikon"" Niet waar dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
""u kan ook een olympus nemen die is dan beter dan die canon en nikon"" vind ik ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom? Dit is een mening vraag.....
Ik zou eens kijken bij de Lumix serie van Panasonic.
Goede kwaliteit opnamen, HD-filmen en makkelijk te bedienen.

Verder slikken ze gewoon SD(HC) kaarten, het meest gangbare formaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie bijvoorbeeld de Lumix DMC-TZ20

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1550138/panasonic-lumix-dmc-tz20-zwart.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
(Ook) van mij een plus! Ik ben (al weer heel lang) erg gelukkig met mijn TZ7. Wel één opmerking: ik begrijp niet helemaal wat je met die opmerking over SD-kaarten bedoelt. Vroeger had je voor sommige merken (Olympus) andere kaartjes (xD) nodig, maar dat is al lang verleden tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de SD-kaarten heb je ook nog de compact-flash kaarten die in verschillende camera's nog gebruikt worden.
Daarnaast heeft in ieder geval Sony heeft haar eigen soort opslagmedium. Ik heb ook nog een TZ7 en ben hier heel blij mee.
Pieter2011
12 jaar geleden
Weet je zeker dat er nog steeds camera's worden verkocht die niet met SD overweg kunnen? Je kan best gelijk hebben, maar op Kieskeurig kan ik ze niet vinden. Ook bij Sony staat achter "Opslagmedium" overal SD-card.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik geloof dat ik dat niet meer zeker weet. Heb net even vijf minuten gegoogled, maar nog niets gevonden.
Heb jij me ook nog wat geleerd. Bedankt!
Dat hangt af van je eisenpakket. Persoonlijk vind ik supercompacts erg mooi vanwege de grote keuze aan brandpuntsafstanden en mogelijkheid om bijvoorbeeld alleen op een klein gedeelte scherp te stellen en het diafragma naar believen te veranderen. Voor mij speelt ook mee dat het mogelijk moet zijn filters te gebruiken (makro, polaroid, dus een schroefdraad op het objectief).
Ook een elektronische zoeker vind ik een must bij zonnig weer. Ook is vaak de lichtsterkte van de lens groter.

Je kunt ook weer een ander eisenpakket hebben, dat hangt er weer vanaf of je ook heel veel fotos per seconde op wilt kunnen nemen om de beste eruit te pikken of (high speed) filmpjes wilt maken. Veel fotografen vinden het prettig om ook in RAW formaat te kunnen fotograferen zodat je de kleurbalans zonder kwaliteitsverlies kunt bijstellen. Ook zou je er voor kunnen kiezen een waterdichte en valbestendige camera te kopen, daar doe je langer mee, en hij is in alle omstandigheden te gebruiken.

Dan is er ook nog de persoonlijke voorkeur voor een bepaald merk, vanwege de fraaie kleurweergave, meer of minder contrast en als meest belangrijke de aanwezigheid van ruis bij hoge gevoeligheid (ISO). Megapixels zijn niet zo heel erg belangrijk, omdat de meeste mensen hun fotos niet veel groter dan A4 afdrukken en dan heb je al snel genoeg aan 6MP.

Kortom, bekijk eerst alle eisen die van belang kunnen zijn en leen eens een camera om even te ervaren wat jij belangrijk vindt en verdiep je even in de basis theorie van het fotograferen. Vervolgens kun je tot een eisenpakket komen en zien of er een camera is die aan die eisen voldoet. 300 euro lijkt me een zeer goed uitgangspunt voor de aanschaf van een geavanceerde compactcamera en het is ook voldoende voor de aanschaf van een robuust waterdicht toestel. Ik denk dat je er ook wel bijna de body van een spiegelreflex voor kunt kopen, maar je komt dan al heel snel uit op het dubbele als je er een aardig objectief bij koopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is wel duidelijk, maar niet voldoende gegevens:
Wat wil je fotograferen? en wanneer? Moet ie mee op reis, is het alleen voor binnen, kinderen? dieren?
Maak eerst eens een lijstje wat je zoal denkt te gaan doen met de camera, en dan kan men je hier van advies dienen dat hout snijdt.
Om nu zo maar te zeggen. Die is goed, en die minder (zoals enkele hier wel doen) kan niet, want ieder heeft andere wensen.
Heel algemeen echter kun je stellen dat Nikon, Canon en Olympus goede fototoestellen maken. Meer niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let op wat belangrijk is voor wat jij met de camera wilt doen.

Reis je veel en maak je veel buitenopnamen? Let er dan op dat de camera niet te zwaar is. Maak je veel foto's van sportevenementen, spelende kinderen of andere bewegende situaties? Dan zijn snelle sluitertijden en een snelle scherpstelling belangrijk. Maak je vooral foto's binnen, in een studio, van stillevens? Dan is het bereik van de flitser belangrijk. Maak je alleen privé foto's of verkoop je ze ook? Wil je verwisselbare objectieven en in de toekomst meer investeren? ...?

Belangrijker zijn de kwaliteit van de lenzen en ik raden het gebruik van merken als Canon, Carl Zeiss, Fuji, Leica, Nikon, Olympus, Ricoh, Schneider Kreuznach, Tamron.