Als dit geen orb is, wat is het dan wel?

Die witte bollen.Bij sommige camera's heb je er nauwelijks last van en bij andere voortdurend.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
1.5K

Het beste antwoord

Ik weet niet wat een orb is, maar dit zijn in elk geval stofdeeltjes.
Er zweeft altijd een zekere hoeveelheid stof in de lucht. Dat is bijvoorbeeld goed zichtbaar aan de oplichtende puntjes in het licht, wanneer je vanaf een dia- of filmprojector kijkt.
Bij flitslicht van je camera wordt het door stofdeeltjes gereflecteerde licht soms in de foto zichtbaar. Die deeltjes zijn dan zo dichtbij de lens, dat ze meestal niet scherp worden afgebeeld. Maar omdat de reflectie veel sterker is dan licht van verder verwijderde objecten, legt je camera de reflectie vast. Dit resulteert in ronde wittige vlekken.
Compacte camera’s met weinig afstand tussen lens en flitser vertonen dit verschijnsel sneller dan camera’s met een grote afstand tussen flitser en lens. Hetzelfde effect kan ook optreden bij regen of sneeuw.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een orb is een energie :)
AWM
14 jaar geleden
Ah, op die orb!
Nou, dan klopt het wel een beetje, de stofjes weerkaatsen wat energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
you never know ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, loes. Je weet maar nooit. Wie weet hoeveel levensenergie er van je wordt afgepakt als er een foto van je wordt genomen.

Andere antwoorden (2)

In de fotografie staat dit verschijnsel beter bekend onder de naam flairs... lightflairs en komt door reflectie van lenzen onderling, dus geen orb, maar gewoon een flair...

En je zegt het zelf al in je laatste zin, hoe kan het dat je met sommige lenzen steeds weer orbs fotografeert en andere niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze foto is waarschijnlijk geflitst. Bij flitsen heb je een veel grotere kans op orbs dan bij fotograferen zonder flits.

Wanneer je een flits gebruikt, heb je weer meer kans op orbs wanneer de flits direct op de camera zit (dus dicht bij de lens) dan wanneer je een professionelere flitser gebruikt, zo'n ding van 20 cm hoog dat je echt bovenop je camera schuift. Flits je echt professioneel, dus indirect, vanaf de zijkant en/of met "paraplu's", dan heb je heel weinig kans op orbs.

Ook de lensgrootte en de brandpuntsafstand hebben invloed op de kans dat je orbs ziet.

Tenslotte natuurlijk de omstandigheden. Is het stoffig? Heeft het net geregend of is het mistig, waardoor er nog een bijna-verdampt druppeltje op de lens zit?

In de Bron één van de vele artikelen over orbs.