Hoe maak je sigarettenrook zichtbaar op een foto?

Ik wil een portretfoto maken van mijn vriendin, waarop ze een sigaretje rookt en die rook uitblaast. Hoe kan ik dit zichtbaar maken op een foto.

De camera die ik gebruik is de Nikon p300.

Groetjes,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.6K
jc54
12 jaar geleden
Is dat haar laatste sigaret, omdat je die wilt vereeuwigen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, bij lange na niet vrees ik. Maar ik vind foto's met (sigaretten)rook erg mooi! That's the reason ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol!

Het beste antwoord

Donkere achtergrond, belichting vanaf zijkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een lullig minnetje... +1 Dat was ook mijn beste advies.

Andere antwoorden (2)

Maak de kamer donker, en dan de flits erop met een korte sluitertijd kijk zelf wat het mooiste word met jouw camera en lezen en diafragma op auto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De flitser kan het beste fel en vanaf de zelfde plek als de camera
Rook wordt goed zichtbaar door er een lamp/flitser op te zetten.
Bij een portretfoto, moet je toch de persoon in een mooi licht gaan plaatsen, daarbij moet je er dan ook voor zorgen dat de rook ook verlicht gaat worden en de achtergrond niet.
Dus plaats de persoon niet tegen een muur, maar zo ver mogelijk van de muur. Zodat de muur geen licht zal krijgen en de persoon/rook wel. Met een eventuele spot (flitser) kan je misschien op de muur nog een heel klein deel verlichten om meer contrast te krijgen tussen de persoon en de muur. (zoals mijn avatar, waarbij ik de achtergrond(doek) in een lichtverloop heb gemaakt).

Voor rook is een zwarte achtergrond het mooiste. Zorg dan gewoon dat je in een hele donkere studio/kamer bent.
Ook kan je de persoon van achteren gaan belichten en eventueel een 2e bijlamp/flitser van de zijkant plaatsen. Hiervoor kan je ook een reflectieschot gebruiken.

In alle gevallen moet de rook net zo goed zijn verlicht als de persoon zelf en de achtergrond minimaal 2 stops minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, een hoop gemin hier op deze vraag :o
Het is de vraag of de vraagsteller over meerdere flitsers beschikt, wat een natuurlijk kan bijdragen aan het maken van een goede foto.
Anders is het zaak om vindrijk te zijn met licht en met een invallende lichtbundel van daglicht bij een smal/klein raam o.i.d. te fotograferen. Dan evt. een beetje terugbouncen met een wit vlak/laken/watdanook... Mocht je wel over meerdere getriggerde flitsers beschikken zou ik er aan kunnen toevoegen om er eentje met een snoot onder een of andere hoek door de rook heen te richten en het contrast van de rook groter te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het raam gaat niet lukken. Daar komt teveel licht vanaf om een goed contrast te hebben met de omgeving. Beter is het dan om onder een spotje te gaan staan. Nadeel is dan natuurlijk wel dat het relatief weinig licht is en je weer langere sluitertijden gaat krijgen. Wat natuurlijk ook weer veel invloed heeft op de rook.