Hoe kan het dat met tilt-shift lenzen je een miniatuur look krijgt in fotobeelden?

Ik snap dat je het scherptevlak verlegt naar een andere diagonaal. Maar waarom wordt de elementen in het beeld dan miniatuur-achtig?

Is het een omgekeerde macro-fotografie dan. Waarbij macro je kunt vergroten en bijvoorbeeld een insect van 1cm helemaal beeldvullend kan krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Vroeger gebruikte men deze techniek met balgcamera's om bij foto's van hoge gebouwen de bovenkant van het gebouw even breed op de foto te krijgen als de onderkant.
Als wij in werkelijkheid naar een hoog gebouw kijken dan ziet ons oog ook de lijnen naar boven toe naar elkaar toe lopen, maar omdat wij weten dat die flat van boven even breed is als onder corrigeren onze hersenen dat voor ons en zien wij de bovenkant even breed.
Als we het zelfde gebouw op de foto zien hoeven we niet naar boven te kijken om de bovenkant te zien en daardoor blijft de correctie van onze hersenen achterwege. We zien op de foto gewoon de verticale lijnen naar elkaar toelopen.
Dit effect vangen we op met de tilt-shift, we zien nu de lijnen weer recht lopen, maar in feite zien we nu de onderkant dus te klein in verhouding tot de bovenkant. Als er nu dan mensen onderin het beeld zien zien we die ook te klein, maar omdat we de bovenkant van de flat ook zien corrigeren onze hersenen dat weer.
Haal nu de flat weg en we zijn ons referentiekader kwijt: we zien alleen nog maar te kleine mensen.