Wat is een RAW functie op een fototoestel?

Ik hoorde dat het te maken heeft met dat je dan foto's kunt bewerken op de computer. Maar dat kan toch met elke foto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

RAW wil zeggen de ruwe data direct vanuit de sensor.
Normaal is dat zo een 16-24bit informatie.
Uit zo een bestand kan je nog heel veel informatie halen over contrast, kleur enz.

Een jpg plaatje is 'maar' 8-bits diep. Dus veel informatie vanuit het oorspronkelijke beeld is al reeds verloren gegaan.

Professionals gebruiken alleen maar RAW, maar als je geen kennis hebt van fotobewerking en het krijgen van een kwalitatief technisch goede foto, is het niet nodig om met RAW bezig te houden.

Doe je niets met een foto, dan komt hij eruit zoals de linker foto. De rechter foto heeft minimale bewerking, maar je ziet een duidelijk verschil... minder grauw, kleuren zijn wat helderder, enz.

Toegevoegd na 21 minuten:
Nog meer voorbeelden...
http://www.jenshannon.com/2009/11/20/edited-vs-unedited-images/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi voorbeeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is altijd weer even zoeken op google:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je duidelijk antwoord!

Andere antwoorden (2)

RAW is beste kwaliteit ;). Jpeg zijn kleiner gemaakt en daardoor is er verlies aan kwaliteit, ze zijn echter wel makkelijker te versturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh oke! Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens dat het de beste kwaliteit is. Het is ruwe data (vandaar de naam) zoals die op de chip binnenkomt. Die moet verwerkt worden tot JP of TIFF bijvoorbeeld. Meestal zit er in je camera een goed compressieprogramma, soms wil je achteraf nog zaken bijstellen. Met een programma als Photoshop kan dat dan en vandaar dat je in dat opzicht wel kunt zeggen dat de kwaliteit van "raw"beter is.
Het klopt dat je ze makkelijker kan bewerken omdat ze dan zo zijn geschoten dat je eventueel bv ook de belichting nog makkelijk kan aanpassen. (natuurlijk niet zoals je zou doen als je de foto maakt). Je hebt hier wel een programma voor nodig die er vaak bijgeleverd is