Wat betekent "een JPEG-bestand met minimaal kwaliteitsniveau 80"?

Wat wordt er met "kwaliteitsniveau 80" bedoeld?

Pieter2011
12 jaar geleden
in: Camera's
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk 80 pixels per cm2.

Het beste antwoord

Het is een maat voor the mate van compressie. Bij jpeg worden pixels 'die op elkaar lijken en bij elkaar liggen' opgelagen als een pixel van dezelfde kleur. Als je dit met een te grove maat doet, wordt je foto heel erg blokkerig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie plaatje voor een voorbeeld van het blokkerige effect, gevonden op http://www.herongyang.com/Windows/GIMP-JPEG-Low-Quality-Comparison.jpg

Toegevoegd na 4 minuten:
Naarmate je hogere compressie toepast wordt het bestand dus weliswaar kleiner (in kb, mb) maar neemt de kwaliteit af.

Kwaliteitsnivo 80 heeft niets te maken met je resolutie (Oftewel het aantal dpi) behalve dat je bij een hogere resolutie verder kan comprimeren zonder zichtbaar effect dan bij lagere resolutie. Dus kwaliteitsnivo 80 is bij een hoge resolutie foto minder erg dan bij een lage resolutie foto.

Toegevoegd na 6 minuten:
zie ook voor een mooi overzicht van effect: http://electronics.howstuffworks.com/cameras-photography/digital/question570.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat betekend dat er 80 pixels per vierkante cm zijn. Hoe hoger het getal hoe beter de afbeelding.
Let wel op... als het getal hoger wordt, dan wordt het bestand ook vaak groter...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met de DPI(dots per inch), hoe meer het er zij hoe betere kwaliteit afbeelding maar des te groter het bestand wordt