Hoe kan ik het beste, met het materiaal dat ik heb, de maansverduistering fotograferen?

Woensdagavond rond 10 uur in de avond (morgenavond dus), komt er een maansverduistering. Erg leuk om mee te maken. Maar, hoe moet ik het vastleggen?

Geen geld om uitbreiding te kopen dus moet het doen met m'n Canon EOS 1000D + 18-55 kit(met de Velbon CX 460 tripod) en de Samsung Wb600. Maar welke instellingen zullen nou precies goed zijn om de beste foto's te maken? (Ik heb hier namelijk nog te weinig verstand van, duizenden kilometers aan tekst doorlezen werkt bij mij niet, moet gewoon gelijk morgen ergens een plek hebben waar ik alles gelijk kan lezen/snappen.)

Alvast bedankt voor de hulp:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (2)

Onmogelijk!

Je lens 18-55 mm is veel te groothoekig om daar de maan redelijk in op te krijgen. En als je die al ziet, dan zal je het verschil tussen een maan en een verduisterde maan moeilijk op kunnen onderscheiden.
Zie maar met de afbeelding ik heb toegevoegd. Die is genomen met een soortgelijke lens.
Goed voor overzicht, maar niet voor detail op de maan.

Ik zou voor een 300mm gaan, een super telelens.

---

Voor de beste instellingen, zal je moeten 'spotmeten' op de maan en dan 2,5 stop ruimer belichten. Dan wacht op de maansverduistering. Maar niet helemaal, want een zwarte foto is niet interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet hoe 'klein' de maan is op de gehele foto. Zelfs als je de belichting helemaal perfect krijgt, zal je nog niet goed die rode/donkere effect kunnen zien.
Maar oefening baart kunst, en ga morgen lekker uitproberen. Ben benieuwd naar het resultaat en je ervaringen. Dus laat het dan eens weten/zien. Ja, voor de lens kan je voor goedkoop gaan (relatief natuurlijk) en duur. Ik ga voor duur dan 70-300mm F2.8 (als die bestaat). Dat zou een mooie aanvulling zijn op mijn 18-55mm F2.8 In mijn optiek is een foto interessant als je daarop iets laat zien wat je normaal niet ziet. Dat kan een mooie invalshoek zijn (zoals architectuur), een situatie (zoals reportages), maar ook detail (zoals macro). Deze zijn voor mij mooi:
http://www.arendlandman.nl/wp-content/uploads/2010/12/Maansverduistering.jpg
(meervoudige belichting) http://b4be.nl/wordpress/wp-content/uploads/2008/08/gedeeltelijke-maansverduistering.jpg https://perswww.kuleuven.be/~u0005791/werk/eclips99.jpg Wat jij zult krijgen is dit...
http://www.sleutelstad.nl/public/images/1057945134.80929-maansverduistering.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, leuk je in de foto te zien. Maar je hebt al eens de maan gefotografeerd.
http://herdervriend.deviantart.com/gallery/29885412#/d36rw18 Dus je weet al hoe klein hij op de foto komt. Ik zou zeggen die instellingen, maar dan 1 stop donkerder maken. Dus verdubbel de sluitertijd van die foto.
De maan is net uitgebeten wit geworden. Met die stop donkerder, zal er in het wit meer detail komen. Het kan ook twee stops zijn, dat is moeilijk te zien op je foto. Dan moet je ook maar je diafragma kleiner maken. Shutter Speed:1/1002 second
Aperture:F/5.3 Dus voor jou 1/2000 seconde op F5.3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O foutje, het is de zon die je hebt gefotografeerd. Zie ik in de titel nu.
Vergeet alles dan maar. Gebruik spotmeting + 2.5 stops.
"Deze verduistering bij opkomst van de maan is waarschijnlijk erg fotogeniek. Probeer eens om er een mooie foto van te maken. Zet uw camera wel op statief omdat er langere belichtingstijden nodig zijn. Gebruik de telestand van de zoomlens van uw camera of een goede telelens om de maan groter in beeld te krijgen. De rode maan boven de horizon moet zo een mooi plaatje opleveren. Gebruikt u een echt lange telelens (groter dan 300 mm) of een telescoop, dan kunt u de maan vrij in beeld krijgen. Maar door de lage maanstand zal het beeld niet zo heel scherp zijn. Zet een compactcamera zo mogelijk op het programma voor nachtfoto's. Bij spiegelreflexcamera's kunt u de belichting het beste bepalen in het midden van het beeld en daar de maan plaatsen. Met een moderne digitale camera kunt u op het scherm snel controleren of de automatische belichting goed is en zo mogelijk handmatig langer of korter belichten."
http://www.dekoepel.nl/maansverduistering.html

Hier meer over Iso, f-stand, belichtingstijden: http://www.weerfotografie.nl/technieken.php?cat=astronomie&pagina=maansverduistering