Waarom mag je op sommige locaties alleen fotograferen zonder flits? (b.v. Eurotunnel)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Antwoorden (6)

Omdat flitsen kunnen afleiden. In een tunnel kan dat tot schrikreacties en daardoor gevaarlijke situaties leiden. Denk je in dat jij nietsvermoedend in een tunnel rijdt, beetje donker, en opeens een flits in je gezicht. In een reflex denk je dat er iets op je afkomt, geeft een zwieper aan je stuur en belandt tegen de tunnelwand.
Bij bijvoorbeeld turnwedstrijden mag het vaak ook niet. Omdat de deelnemers afgeleid worden, maar pas mocht het bij een wedstrijd van mijn dochter niet, omdat de juryleden helemaal gek werden van het geflits.
In musea mag het vaak niet, omdat het felle licht, niet an een flits, maar wel van heel veel flitsen, de tentoongestelde dingen kan beschadigen, verbleken bijvoorbeeld.
En in bijvoorbeeld een kerk die je als toerist bezoekt, wordt het als niet-eerbiedig gezien.
Er zijn dus veel verschillende redenen waarom je soms niet mag flitsen.

Toegevoegd na 7 uur:
Gisteravond even niet nagedacht over de eurotunnel, en dat daar alleen treinen rijden, wat terecht wordt opgemerkt in het antwoord hieronder. Toch, als ik ik machinist was, zo ik met ook helemaal wild schrikken als ik ineens een flits voor me zag in de tunnel, want dat verwacht je absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iindnderdaad mooi antwoord!! En bv bij dieren: die schrikken er ook van :) ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen in de eurotunnel dus niet waar, de machinist van de trein kan echt geen zwieper aan z'n stuur geven, en ook in en museum niet, er verbleekt niets van flitslicht, al schiet je er een miljoen flitsen op af.
De reden is soms wel, dat het schrikreacties oproept, maar vaker een commerciële reden: de eigen fotograaf mag er wel op alle manieren foto's maken om te verkopen.
Zelfde geldt voor het gebruik van statieven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In musea is dat wel degelijk de reden. Sommige tentoongestelde stukken liggen zelfs in het donker, tot er bezoekers bijkomen, om ze zo weinig mogelijk aan licht bloot te stellen. Bezoekers kunnen dan een lichtknopje gebruiken bijvoorbeeld om de stukken te zien.
En natuurlijk kan een machinist geen zwieper aan zijn stuur geven, maar het psychologische effect kan groot zijn.
In de Eurotunnel rijden alleen treinen, ik zou niet weten wat daar een probleem kan zijn.
In veel andere situaties is het inderdaad heel vervelend en afleidend, soms zelfs volkomen onzinnig.
Ik was vanavond bij een concert van Juliette Greco in Carré, er waren mensen in het publiek die met een kleine camera flitsfoto's maakten vanuit de zaal.
De flits reikt bij dergelijke camera's hooguit enkele meters ver en licht de achterhoofden van de rijen voor je extra aan.
De artieste op de bühne staat al in theaterlicht en heeft geen voordeel van de flits.
Het is voor alle toeschouwers alleen hinderlijk en het levert voor de fotograaf geen mooie foto op.

Grtz. Koos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijv. in de Chunnel mag je niet met flits fotograferen omdat dan het brandalarm af kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan er door stuk gaan als iedereen het doet. test maar eens met een vergrootglas boven papier in de zon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik een aantal jaar geleden naar Parijs en Londen ben geweest en gebruik gemaakt heb van de metro, werd mij vriendelijk verzocht geen foto's te maken met flits, omdat de bewaking op camerabeelden het dan als een bom zou kunnen zien die af ging. Dat hebben mijn leraren mij verteld, maar of het waar is? Dat betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eurotunnel mag je niet flitsen omdat er flits sensoren in de tunnel zitten. Deze flitssensoren zijn eigenlijk voor explosies bedoeld, daarbij vindt ook een grote flits plaats