Wat is een goede camera om te gebruiken bij het maken van een documentaire?

Ik wil een documentaire maken over indonesie in de bersiap-perioden en de 2e WO.
hiervoor wil ik een camera huren maar met zoveel keus heb ik echt geen idee wat handig is. Misschien heeft iemand een goed voorstel?

om je een handje te helpen heb ik een paar punten waar de camera aan moet voldoen:
- goed en scherp beeld voor op een beamer en/of de tv
- goede microfoon (voor een interview)
- ik moet het kunnen aansluiten op de computer
- het mag wel een stukje groter zijn dan een gemiddelde camera maar moet nog makkelijk vervoerbaar zijn
- makkelijk hanteerbaar (met functies etc.) ik ben opzich wel handig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1K
Pieter2011
12 jaar geleden
Zóóóo, je gaat wel op de professionele toer! Realiseer je wel dat je de output (opnamen) wel moet (kunnen) bewerken. Waarom ga je niet een dagje "op stage" bij een video-productiebedrijf of even meelopen met een freelance cameraman/vrouw? Die zijn in dit seizoen volop bezig met allerlei (bedrijfs)films en een beetje assistentie kunnen ze vast wel gebruiken. Zij zijn het beste thuis in dit wereldje, dus je kunt er veel van op steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al minstens een idee in welke prijsklasse je wil huren, wil je een consumenten HD camera huren die voor interviews ook moeten voldoen naar mijn idee, of wil je echt een (semi)pro camera gaan huren wat een hoop extra kennis en extra moeite met bewerking vereist?

Antwoorden (2)

Er zijn een aantal ontzettend goede consumentencamera's gemaakt. Ze zijn niet duur, maken goed beeld. Ze zijn relatief goedkoop, dus kopen kon wel eens een betere optie zijn dan huren.

Een losse microfoon (wederom: kopen of huren), is eigenlijk bijna altijd een stuk beter dan een microfoon op de camera. Zeker voor interviews.

Er wordt een hoop over geschreven, ik gok dat je er al een hoop van hebt doorgelezen. In de reacties wordt het al gezegd: Het is een breed vakgebied, met ontelbare variabelen (prijs, gebruiksgemak, mogelijkheden, degelijkheid, enzovoorts).

Ik raad je aan om gewoon ergens te beginnen met lezen, totdat je een beetje helder hebt wat je belangrijk vindt. Zelf zou ik in jou positie kiezen voor iets relatief simpels en goedkoops. Dan kom je er wel achter welke eigenschappen je camera mist, en dan weet je dat voor de volgende keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik een camera van max. 4½ mega pixels