Hoe kan ik mijn fotocamera batterijen testen op kracht en rendement?

Ik heb een aantal batterijen voor mijn fotocamera. Hoewel mijn lader ze vol maakt (of aan geeft dat deze vol zijn) merk ik dat sommige na een heel korte tijd al niets meer doen. Met andere woorden, ze zijn niet meer bruikbaar of goed.

Ik heb in mijn camera een plek zitten voor 2 batterijen tegelijk. Dus ik weet nooit welke van de 2 diegene is die niet krachtig genoeg meer is.
Is er een mogelijkheid om dit te testen? Kan ik iets met een draadje aan de batterij hangen ofzo waardoor ik kan zien dat deze langere tijd werkt?

De Lion batterijen zijn 7,4 volt van Canon en dus geen standaard penlites of iets.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
2.4K

Antwoorden (2)

Ja hoor, je kunt je batterijen meten met een voltmeter.
Kun je precies zien hoeveel er nog in zit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens, oudere batterijen zijn sneller leeg. Er komt een tijd dat ze eigenlijk niet meer goed bruikbaar zijn.
Het is ook altijd het handigst om 2 versgeladen batterijen er tegelijk in te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel coach voor je aanvullende info.
Heeft die Canon geen menu-item batterij status?
Bij de Nikon camera's zit dat er wel in, en daarop kun je de toestand van de batterijen precies aflezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Canon heeft op de camera wel een status, maar dat geeft niet per batterij apart een overzicht (ik heb een grip waar 2 batterijen in zitten) Ook geeft zo'n overzichtje niet aan wat de kracht van de batterij is. De oplader geeft namelijk elke keer aan dat een batterij vol is... maar blijkbaar kan ik daar dus niet op vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is knap vervelend. Ik weet niet hoe duur die batterijen voor een Canon zijn, maar het zal niet veel anders zijn als bij Nikon, een bom duiten.
De D80 die ik had en de D7000 die ik nu heb, geven alle twee aan hoe de batterij status is, zowel de lading als het aantal sinds het laden gemaakte opnames als de VERWACHTE levens duur, wat een indicatie is van de voorhanden zijnde kracht, toch wel mooi van Nikon dan dat ze het zo duidelijk aangeven. (Eerste batterij van m'n D80 gaf na 4 jaar en 10000 opnames, bij een verse lading nog steeds aan "nieuw", dus wel een goeie batterij.....