ik heb een canon 550d, ik hou van filmen, maar ik zie bij instellingen: movieopname formaat 1920x1080 25fps en 1920x1080 24fps, wat is verschil hier?

wat is beter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

het verschil zit hem in de fps, dit staat voor frames per seconde oftewel plaatjes/foto's per seconde. Voor filmen is een hoger fps natuurlijk vloeiender. Wanneer je 10fps hebt of 25 zit een heel groot verschil in, tussen 24 en 25 zul je niet heel veel verschil merken met een goede resolutie.

Toegevoegd na 1 minuut:
des te meer plaatjes er in de film / clip verwerkt zitten hoe minder vertraging in je beeld;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fps staat voor frames per second, hoeveel beelden hij dus per minuut maakt, hoe meer frames hoe vloeiender de film loopt. maar het bestand word er natuurlijk wel groter van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vorige antwoorden missen het punt een beetje, immers als 25fps beter is waarom zou je dan uberhaupt een 24fps functie erop zetten?

25fps is overeenkomstig met het europese (PAL) signaal, zodat het goed afspeelt op je televisie, het is namelijk 25 beelden die je makkelijk naar 50 interlaced beelden kan zetten (2x25=50).

24fps of 24p is hetzelfde als de framerate die bioscoopfilms hebben, tegenwoordig kunnen veel tv's ook 24p aan zodat 24p materiaal niet stottert. De 24p functie is er dus om een film-achtige look te creëren. Ook zou je de camera nu in een cinemaproductie kunnen gebruiken zonder de framerate aan te hoeven passen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het Amerikaanse model kan waarschijnlijk in 30fps (NTSC) en 24fps filmen.