Wat zijn de definities van bepaalde woorden icm lenzen?

Wat zijn de definities van de volgende woorden (en korte uitleg van de functie) als ze betrekking hebben op een lens:

EF
EFS
(bijv 55-250)MM
USM
IS
F/...
PLANAR
(als er) II/I (achterstaat)
L
ZE
(Tamron en Sigma zijn dat productnamen ofzo?)

Van sommige heb ik wel een idee, maar ik wil het gewoon zeker weten!
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

Jemig. Das heel wat.
Tamron en Sigma zijn merknamen van lenzen, 55-250 betekent dat het een zoomlens is met een variabel brandpunt van 55 naar 250 mm, EF is een afkorting voor electrisch gestuurde focus gebruikt bij Canonlenzen, De "S" in EF staat voor Short back focus. Bij een body met cropsensor kan de achterste lenzengroep dichter bij de sensor geplaatst worden omdat de sensor (en dus ook de opklapbare spiegel) kleiner zijn. Planar is naar ik weet een model lens van Carl Zeiss.USM is Ultra Sone Motor; zorgt voor mogelijk stilller scherp stellen, genoemd in combinatie met een Canonlens.
Hier kun je weer mee vooruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
F/ (hoofdletter) met daarachter een cijfer, is de aanduiding voor lichtsterkte, maar f gevolgd door een cijfer is de aanduiding voor de brandpuntafstand.
IS is bij Canon de term voor Image Stabilizer, de eigen anti.bibber.
Ook typisch Canon is de L, die te maken heeft met het gebruik van speciaal glas in één of meer delen.
De term PLANAR is al heel oud, en gaf indertijd aan dat het een objectief was dat geen last had van beeldveld welving, en mede daardoor een van rand tot rand scherp beeld gaf. Tegenwoordig is het een luxe naam voor tamelijk dure extra objectieven, die bij Carl Zeiss vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige afkortingen zijn merkgebonden maar een term als f/.. is echt basiskennis fotografie...

Ik raad je dan ook aan daar eerst te beginnen: een boekje of online-cursus basisfotografie.
Dan zeggen de andere afkortingen NA uitleg je ook wat.