is de CANON EOS 500D + EF 18-55 DC een goede camera?

Kun je daar ook goed macro fotografie mee verrichten?
etc

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Ja dat is een prima camera.

Als het je eerste digitale spiegelreflex is dan zal die zeker goed voldoen. Belangrijk voor macro:
1] de scherpstelafstand van de lens, hoe dichter je met de lens op je onderwerp nog scherp kunt stellen des te beter. Voor spiegelreflex camera’s zijn speciale macro lenzen en tussenringen te koop, maar vaak staat op een 50mm lens ook al een tulp icoon. Dit geeft aan dat de scherpstel afstand van de lens dichtbij genoeg is om kleine voorwerpen groot in beeld te krijgen.

Lees verder in de bron.

Toegevoegd na 6 minuten:
En wat verder heel belangrijk is voor macro: dat je de boel stil kunt houden.
Macro uit de hand lukt mij bijna nooit.
Dus misschien ook investeren in een goed statief?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik neem aan dat je de camera en de lens als set kan kopen ?

Het is zeker een goede allround camera, en voor de meeste soorten fotografie goed geschikt.

Maar als je je wilt toeleggen op echte macrofotografie kan je beter kijken voor een gespecialiseerde macro-lens.
Die is wel duurder maar ook veel beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd genoeg zijn compactcamera's vaak beter voor macro-opnames als het om dode dingen gaat (je moet erg dichtbij, de meeste beestjes smeren hem dan). Dat komt door de kleinere sensor. Dus zijn er veel meer mogelijkheden dan de 500d +18-55. De 18-55 komt in twee uitvoeringen, met en zonder stabilisatie. Die met stabilisatie is veel beter, dus daar zou ik zeker op letten als je toch voor deze set gaat. Een goede macro-lens voor deze camera is de 60mm 2.8 van Canon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De camera is een prima camera... voor een instapmodel en consumenten.
Wordt je meer gevorderd (over een paar jaar), dan zal je waarschijnlijk willen overstappen.

Maar voor fotografie geldt: het is duur en hoe beter je wilt hoe duurder het wordt. Maar het is ook duurzaam.

Wil je met macro fotografie gaan bezighouden, dan zal je een speciale lens hiervoor moeten nemen (dit kan niet met de kit-lens).
Ook heb je een goed statief nodig, want elke millimeter trilling is een milliemeter trilling op de foto, dus enorm veel bij 1:1 macro fotografie.
Je wilt ook een handig statief waarmee je heel laag kunt komen op de grond. Dus waarvan de kop ondersteboven geplaatst kan worden.

Wordt je meer gevorderd in de macro fotografie, dan ga je ook denken aan een ringflitser op een reportageflitser. En nog later met portable studio flitsers.

Macrofotografie is 1 van de weinige specialismes die werkelijk niet zonder aanvullend materiaal kan, buiten de camera + kit lens.

40 prachtige voorbeelden...
http://webdesignledger.com/inspiration/40-amazing-examples-of-macro-photography

Toegevoegd na 19 minuten:
Ook wel eens leuk te zien hoe de camera opstelling eruit kan zien in de praktijk, zie 2e afbeelding.

Toegevoegd na 21 minuten:
Het kan ook erg bont en doe het zelf...
http://forum.belgiumdigital.com/f99/voor-het-geval-dat-je-het-wilt-kunt-zelf-maken-285779.html

Toegevoegd na 23 minuten:
Deze bron is ook heel nuttig...
http://forum.belgiumdigital.com/f36/macro-opstelling-304847-2.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb de eos 550d gekocht, 18 MP en HD filmen