Hoe stel de een digitale fotocamera in voor het fotograferen van vuurwerk

Ik heb een toestel met mogelijkheid tot eigen instellingen. (Fujifilm finepix 2000HD) maar heb geen idee hoe met betrekking tot sluitertijd, diafragma enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Gebruik in eerste instantie altijd een statief. Vuurwerk is natuurlijk ook leuk in combinatie met omgeving. Dus van tevoren kan je al een spannende beeld maken van de omgeving en daarop je belichting instellen. Stel de diafragma in op F8, dit is klein genoeg voor een goede brede scherptediepte, maar groot genoeg om niet al te hinderlijke sterretjes te krijgen van de straatlampen.
Je sluitertijd zal dan vrij lang zijn, en daarvoor heb je natuurlijk weer het statief nodig.
De sluitertijd en ISO waarde zullen samen met het diafragma een goede belichting moeten krijgen. Dat kan je nooit op voorhand aangeven en zal je al moeten gaan bepalen voordat het vuurwerk allemaal gaat beginnen.

De beste foto's maak je op de eerste paar seconden dat het vuurwerk wordt afgestoken. Als je langer wacht dan zal de lucht vrij snel in de rook staan waardoor de foto's alleen maar waziger worden.

---

Wat je ook kunt doen voor de creativiteit is om de sluitertijd op bulb te zetten. Dit is een oneindige lange sluitertijd. Als je dan besluiten gewoon open laat, dan kan je met een stuk karton eenvoudig de lens blokkeren als er geen mooie lucht te vinden is met vuurwerk erin. En als het vuurwerk mooi is dan kan je het karton er even weghalen. Zo kan je in een beeld meerdere vuurwerk acties toevoegen.
Zorg ervoor dat het stuk karton groot genoeg is om het licht uit de lens te houden. En raakt met het karton niet de camera aan, dat geeft alleen maar meer trilling en dus ook onscherpte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Neem een vrij lange sluitertijd, Overweeg bv 1 seconde (Met statief!) dan heb je je vuurwerk 'gestreept' op de foto staan. Speel een beetje.

Hoewel het donker zal zijn buiten, moet je een redelijk kleine diafragma opening gebruiken. Zowel door de lange sluitertijd, alsmede door de felheid van het vuurwerk zelf, heb je niet heel veel licht nodig.

Stel scherp op vrijwel oneindig, om je vuurwerk mooi scherp te krijgen.

Als je het hebt: Gebruik de zelfontspanner of een draadontspanner om begin-trilling te voorkomen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens: Je kan heel mooi vuurpijlen als een dun lijntje de lucht in zien gaan. Dat is je teken om te gaan afdrukken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat Kan niet je moet gewoon klaar staan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral een lange sluitertijd gebruiken (min. 1 sec) en een lensopening van liefst f8. Met je sluitertijd kan je spelen in verschillende opnames, van 1 tot b.v. 5 sec.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een aantal goede tips gelezen maar vergeet de voorbereiding niet,

probeer met statief eerst een foto te maken zodat achtergrond, kerk bomen etc... een klein beetje uit gelicht worden.

Hou deze sluitertijd/instellingen aan.

Je kan ook op de bulp stand testen door gewoon de lens, hoog diafragma, gewoon open te zetten en te sluiten op moment dat jij denkt dat er genoeg vuurwerk is langs gekomen, dit zal een zeer kleurrijk beeld geven.

ja in 2012 of met scheveningen vuurwerkfestival

Toegevoegd na 5 minuten:
ff op picasa zoeken daar staan goede voorbeelden inc instelling op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GROTE diafragmaopening (laag getal), hoge iso en lange sluitertijd (Bulb indien mogelijk) en statief noodzakelijk. Voor de rest experimenteren....