Heeft het een negatief effect op een foto als je meerdere filters op een camera heb zitten?

Bijvoorbeeld een UV-filter en een polarisatie filter.
Of is het beter alleen een polarisatie filter erop te hebben om een bepaalde foto te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Dat hangt natuurlijk af van het effect wat je wilt hebben.
Maar elke filter haalt wat licht weg zodat je met een groter diafragma of langere sluitertijden moet werken om voldoende licht te hebben voor een goede foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Standaard heb ik altijd een UV filter op mijn lens zitten. Het is een neutraal filter welke alleen het doel heeft om de lens zelf te beschermen. Het is goedkoper als de UV filter stuk gaat, dan dat de lens stuk gaat.
Die UV filter heeft wel een goede kwaliteit nodig. Goedkope UV filters zullen een negatief effect hebben op de kwaliteit van het beeld. Een goede UV filter kost rond de € 100.

Technisch gezien is een UV filter helemaal niet nodig, dat komt omdat er voor de sensor ook al een UV filtering wordt toegepast.

Je kunt de UV filter er rustig ophouden. Dat zal geen nadelige gevolgen hebben als je ook nog een polarisatiefilter gebruikt. Uiteraard natuurlijk dat de kwaliteit van UV filter goede kwaliteit is. Anders kan je die er beter afhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Ik heb een UV filter. Die zit er sowieso op. Maar ik vroeg me af als ik fotos wil maken met me polarisatie filter of ik dan de UV filter erop kon laten.
Filters stapelen heeft zeker negatieve effecten. Een UV filter heeft normaal gesproken in onze omgeving geen zin (alleen op zeer zonnige dagen op het strand, of zoals nu, in de sneeuw). Bescherming van je frontlens kan een reden zijn, ik heb het zelf in vijftig jaar fotograferen nooit nodig gehad, dus niet erg veel reden toe, tenzij je je tussen een horde hooligans begeeft om sfeer plaatjes te maken.
Daarnaast, wanneer je filters op elkaar monteert, kan de filtervatting gaan zorgen voor het afsnijden van je beeld (het z.g. "vignetteren"), wanneer je wat groothoekig werkt. Een pola filter alleen is vaak al te dik, om reden waarvan er inmiddels "slim"filters op de markt zijn, die aanmerkelijk dunner zijn gemaakt.
Eigenlijk moet je een filter alleen dan op je lens schroeven, als je het bewust wilt gebruiken, als b.v. een UV filter zo nodig was, zouden de fabrikanten van de objectieven die wel erbij leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat heeft een negatief effect altijd maar 1 filter gebruiken!