vergelijk RAW met een ouderwets negatief, tijdens het ontwikkelen (nu digitaal bewerken) kan je er op allerlei manieren mee werken om een mooie foto te maken.
JPEG is eigenlijk al ontwikkeld en kan je alleen op simpele wijze trachten te verbeteren (lichter-donkerder)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat ik van RAW weet, is dat het een ongecomprimeerderd bestand is. Dus alles blijft behouden en wordt dus niet verkleind zoals bij een JPEG. Daardoor krijg je automatisch ook meer mogelijkheden bij Photoshop bijvoorbeeld. Je kunt nog meer bewerken qua kleur e.d. bij een RAW bestand. Het bestand is overigens wel een stuk groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het raw-formaat wordt *alle* informatie die van de pixels van de CCD komt, onbewerkt (vandaar "raw") opgeslagen. Daardoor gaat er niets van de informatie verloren.

Nadeel is dat je heel veel informatie hebt, waardoor raw-bestanden heel groot zijn.

Het idee is dat *elke* bewerking die de camera doet op de informatie die van de beeldsensoren komt, ook buiten de camera kan worden gedaan, met een beeldbewerkingsprogramma. Alles wat de camera doet, kan dus de kwaliteit hooguit verslechteren, nooit verbeteren - althans, niets wat een beeldbewerkingsprogramma ook kan, en misschien zelfs beter.

Het voordeel is dus dat je de oorspronkelijke beeldinformatie krijgt. Het nadeel is dat de bestanden groot zijn, waardoor het geheugen snel vol zit en het oversturen van de foto's lang duurt.
Cryofiel
14 jaar geleden
- Compressie
Het meest beschadigend aan een interne jpeg-conversie is de compressie. Een jpeg-afbeelding is kleiner dan een raw-afbeelding dankzij compressie met kwaliteitsverlies. Dat betekent dat een deel van de beeldinformatie gewoon wordt weggegooid. Hoe hoger de mate van compressie, hoe meer data u kwijtraakt, en hoe meer artefacten u ziet. Vaak kunt u die mate van compressie in uw camera-instellingen aangeven in hoog, gemiddeld of laag.

- Kleurdiepte
Daarbij sleutelt de camera ook aan de kleurdiepte. Standaard nemen digitale camera's de ruwe beeldinformatie op in 12- of 14-bit (niet 16-bit!) per kanaal. Maar JPEG zijn slechts 8-bit per kanaal. Dat
betekent nogal wat voor de toonwaarden. Een 12-bit-afbeelding neemt 4.096 toonwaarden op per kanaal, een 14-bit-afbeelding 16.384. Een 8-bit afbeelding levert niet meer dan 256 toonwaarden. Gradaties in de toonwaarden zijn harder. Dat is duidelijk te zien wanneer u uw jpeg-afbeelding vergroot.

Een voordeel van raw is dan ook dat het beeldbewerken beter gaat in raw dan in jpg. Voor nadere beeldbewerkingen leent JPEG zich niet goed. De beelddata is immers al behoorlijk gemuteerd, en nog verdere bewerkingen tasten de beeldkwaliteit nog meer aan. Dat euvel hebt u nu juist niet als u schiet in raw.

Een in een raw-bestand weggeschreven foto bestand bevat alle opgenomen beeldinformatie! U kunt dus vrijwel over de volledige 36-bits of 48-bits kleurdiepte gebruiken. De kwaliteit van de data is namelijk puur en volledig. Er is tussen opname en opslag amper data weggegooid. Dit maakt deze bestanden populair.

Data
Die informatie bestaat uit afbeeldingsdata , informatie over alle grijswaarden die beeldsensor heeft opgevangen, en de metadata van de afbeelding, waaronder EXIF, Exchangeable Image Format die JPEG doorgaans ook meelevert.

In deze data is dus niet gesleuteld aan toonbereik, kleuren en details. De meeste camera's gebruik bij de opslag van raw-bestanden geen compressie, tenzij een verliesloze methode (Nikon, Kodak).

Zelf ontwikkelen
Maar deze data brengt u nog geen beeld dat u direct kunt bekijken op uw computer. Feitelijk is de afbeelding nog niet eens gemaakt. U moet de data zelf ontwikkelen tot de foto die u in gedachten heeft en in een formaat jpeg of tiff omzetten. Met een computer heeft u daarvoor meer rekenkracht tot uw beschikking dan de fotocamera heeft.

Zie voor het volledige artikel de bronvermelding.