Kun je een polarisatiefilter altijd op de camera laten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
3.6K
Kimath
13 jaar geleden
hier staat nog wat handige info over polarisatiefilter: http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/polarisatie/

Het beste antwoord

Kan wel, maar het beperkt de kwaliteit van je opnames.
En polarisatiefilter neemt zeker iets van je 'lichtinlaat' af. Een goed polarisatiefilter zeker tot -2.
Bij fotos waar dit filter niet nodig is is het vaak zonde van het licht!

Ook neemt een polarisatiefilter vaak juist de mooiste schittering weg, die juist de foto juist sieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, natuurlijk blijf je dan wel altijd het effect houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan natuurlijk wel,maar waarom zou je.elk filter kost licht.
je gebruikt het polarisatie filter voor specifieke doeleinden,dus soms.of je gaat er mee experimenteren,dus ook soms.als je het als beschermglas wilt gebruiken,kun je beter een uv filter nemen,dat kun je zowat altijd laten zitten..
grtz
13 jaar geleden
kan je doen, maar je hebt toch ook niet altijd een zonnebril op.
zelf zou ik eerder een uv gebruiken, tegenwoordig kan je met photoshop alles zo goed bewerken dat de POL filter niet meer nodig is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is nu net éen van de weinige dingen die je NIET in photoshop kunt. Verder klopt je antwoord wel
Omdat je het filter kan draaien kun je hem op je toestel laten, het heeft naast vele voordelen alleen de nadelen dat je minder dan de helft licht binnenkrijgt en wanneer je een foto neemt van verschillende gepolariseerde voorwerpen in een keer zoals TV"s en autoruiten dan kan het problemen geven.
Kleurdiepte en beeldscherpte gaan er doorgaans in een lichte omgeving op vooruit, bij weinig licht gaat de scherptediepte/sluitertijd een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een polarisatiefilter draai je per foto, totdat je het mooiste beeld krijgt of totdat je een spiegeling hebt weggedraaid.
Als je die op je camera laat zitten, zal je bij elke foto aan de polarisatiefilter moeten draaien anders kan je van een mooi beeld een lelijk beeld maken. Want beiden kan je maken met een polarisatiefilter.

Ook ben je wat extra licht kwijt in de termen van stops. Dat is zonde en kan je soms hard gebruiken in donkere omgevingen.
Zelf zou ik de polarisatiefilter alleen toepassen als je daar een goede foto voor ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Polarisatie filter heeft de eigenschap een flink deel van het licht (het "gepolariseerde" deel) weg te nemen, afhankelijk van de hoeveelheid direct licht tussen de 1½ en 4 stops, dus geen goed idee dus om het er altijd op te laten. Bovendien kan het in sommige gevallen juist flink negatief werken op het beeld. Het beste is trouwens om filters (alle) alleen te gebruiken op het moment dat er reden toe is, zelfs een UV filter heeft soms negatieve effecten (extra spiegelingen door twee extra glaslagen, vignettering door te dikke filtervatting). Als je bang bent voor beschadigingen van je front-lens KAN het een optie zij een UV filter erop te laten zitten, echter beter van niet.