Kan flitser van foto camera kapot gaan op deze manier?

Ik maak veel foto's van mijn nichtje, maar ze beweegt vaak, dus foto's bewogen. Sluitertijd aanpassen, maar dan foto te donker, niets werkte. Tot ik flitser uitklap en dan foto's maak, maar dat is te koud licht, en te vel voor haar ogen. Ik probeerde toen een vel papier voor de flitser te doen, dat werden goede foto's, maar na een aantal hoorde ik een tik, en begon het raar, verbrand te ruiken. Ik ben meteen gestopt. Hoe kan dat??
Het is een nieuwe camera, ik snap niet waarom ik geen goede foto's krijg zonder flits, het is binnen, maar goed verlicht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.6K

Het beste antwoord

Voor het oog lijkt het binnen goed verlicht omdat het oog (en vooral je hersens) zich aan de situatie aanpast.
Als je gaat meten zul je zien dat het in die kamer nogal donker is in vergelijking met buiten overdag.
Veel losse flitsers kun je om reden van wat jij wilt opklappen naar het plafond, dat lijkt me voor jou de beste optie.
Mogelijk kon de flitser door dat papier onvoldoende de warmte afvoeren; of hij echt ter ziele is kan ik zo niet zeggen, maar ik vrees het ergste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb nog niet eerder gehoord dat een flitser op deze manier kapot kan gaan. Ik vermoed dat het al een defect in de camera was. Als de camera net nieuwe is dan zit er nog garantie op, ik zou hem dus zeker laten repareren.

In plaats van een wit velletje, wat je ook een plastic bekertje kunnen gebruiken om de flits wat zachter te maken. Die kan je gewoon met een klein stukje tape vastplakken.

Binnen foto's maken is altijd heel erg moeilijk, omdat je daar veel te weinig licht hebt om een goede sluitertijd in te stellen. Hier heb je vooral last van als je lens niet van professionele kwaliteit is. Zeker met een bewegend onderwerp zou je minimaal uitsluitend uit van 1/60s moeten hebben. Maar sluitertijd kan je niet zomaar aanpassen, dan moet de diafragma aanpassen. Ook kan je de ISO waarde omhoog gooien, maar dan kan je wel weer meer ruis in het beeld krijgen.

Ook kan je het moment van de foto aanpassen, dat je de foto op dat moment maakt waarop je nicht net in een stilstaand moment van haar beweging komt. Bijvoorbeeld als zij haar hand omhoog en omlaag beweegt, dan heb je een stilstaand moment als haar hand op het hoogste is. En dan maak jij de foto. Bovendien is een beetje beweging helemaal niet zo erg, het geeft juist wat meer dynamiek in de foto. Je kan dan namelijk heel goed zien dat ze met een actie bezig is.

De afbeelding die ik heb toegevoegd is van een professionele fotograaf. Hij heeft in deze foto afgewacht totdat de beweging in een rust moment kwam. Toch zie je nog een beweging in haar hand en daardoor kan je zien dat zij wel degelijk aan het bewegen is.
Er is niet geflitst. en een foto hoeft niet scherp en bevroren zijn om een mooi beeld te krijgen.