Diafragma waarde en sluitertijd bij camera's. Wat is beter?

Klopt het dat een diafragma waarde bij digitale fotocamera's 3.2 - 5.8 beter dan 3.1 - 5.9. Ik denk dat die eerste beter is, maar weet het niet zeker.

En sluitertijd: Ik neem aan dat 4 1/4000 beter is dan 8 1/6000?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet wat de camera kan, maar wat degene achter de camera kan en weet. :-) Ikzelf heb een ouder model spiegelreflex, waar ik mooie plaatjes mee schiet. Leen ik deze uit aan mijn partner zal hij nooit de foto's kunnen maken die ik maak, omdat hij er niks van weet. Ik denk dat je niks zult missen van de een als je de ander hebt. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor foto's je wilt maken. Wil je gewoon leuke familiekiekjes of een mooie foto van je hond maken heb je met deze camera's teveel opties die je nooit zult gebruiken (maar wel voor betaald), wil je er echt op uit om te gaan fotograveren is zijn ze alle twee prima. Maar ook daar zit weer verschil in, wil je landschappen fotograveren, of bloemetjes/plantjes/beestjes zorg dan dat je een goede lens hebt, met een macro lens kun je namelijk moeilijk een landschap mooi en compleet op de foto zetten. Dus let in dat geval ook op het bereik van de lens.

Antwoorden (3)

Het is maar net wat je wilt. Een wijdere variatie van je diafragma geeft je veel meer variateit aan de foto's. Hoe groter je diafragma (hoe kleiner de waarde) geeft meer diepte. Hoe kleiner het diafragma, des te minder diepte er in de foto is.
Ik heb verder maar 1 keer met 1/4000 sec hoeven te werken, dus in mijn ogen is 1/8000 een beetje overdreven. Ik hoop dat dit wat helpt. Zo niet, comment even.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie. De sluitertijden waren 4 - 1/4000 seconde en 8 - 1/1600 seconde. Het gaat om de Coolpix S6300 en de Lumix DMC-SZ1. Welke denk jij dat de betere keuze is? Coolpix heeft dus een betere sluitertijd en diafragma, maar de Lumix een hogere ISO-waarde, vind mijn moeder belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, 4000 of 8000 is niet zo belangrijk. En de diafragmawaarden die je noemt, daarvan is het verschil te verwaarlozen.
Belangrijk is inderdaad het merk van de camera, ze zijn volgens mij allebei goed. Welke de beste is, dat zou ik moeten opzoeken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb zojuist even op gegoogled op zoekterm "Coolpix S6300 en de Lumix DMC-SZ1" en daar kwam deze link uit: http://snapsort.com/compare/Nikon-S6300-vs-Panasonic-SZ1
Ze hebben allebei zo hun sterke punten. Aan jou wat je echt belangrijk vind!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier nog een link: http://www.digicamshop.nl/product/173491/panasonic-lumix-dmc-sz1-purple.html
Verder is het altijd goed om naar een fotozaak te gaan, eventueel met je moeder. Daar krijg je goed advies en je kunt er 'aan ruiken'. Of je een rode of een zwarte wilt kan ook nog een factor zijn ;-
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog enkele punten die belangrijk zijn:
hoe meer groothoek hoe beter; dus 25 ipv 30 mm. Zo krijg je dat mooie gebouw er helemaal op. Of je hele familie van top tot teen.
Een grote diafragma-opening; met f2,8 krijg je meer licht binnen dan met 3,5. Zo krijg je minder snel een onscherpe foto door bewegingsonscherpte (te lange sluitertijd dus) en hoef je minder snel te flitsen (handmatig uitzetten!)
De reactiesnelheid van de ontspanknop; dat moet absoluut minder zijn dan een seconde.
Goeie autofocus; dat ie in het duister niet gaat 'pendelen'. Verder mag iSquared het gaan aanvullen ;-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe wijder het diafragma (hoe dichter die waarde bij 0 ligt) des te meer scherptediepte zichtbaar is (zogeheten 'blur'). Als je richting f11 (diafragma-waarde 11) is er veel minder 'blur' zichtbaar dan bij bijvoorbeeld f2.4 o.i.d. Het is dus:
Hoe wijder het diafragma, hoe lager de f-waarde, des te meer lichtinval en scherptediepte. Verder niks omgekeerds aan.. Oh en volgens mij heeft deze persoon boven me het al goed aangevuld :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even over ISO.. Een ISO hoger dan 1600 is niet nodig. Ik weet niet waarvoor men deze camera's wilt gebruiken.. Maar mogen het vooral foto's van overdag zijn, zal ik nooit een tè hoge ISO nemen. ISO zorgt namelijk wel voor een hogere lichtintensiteit, maar daar wordt de foto wel korreliger van. Aan te raden is voor overdag 200-400 en 's avonds flitster met ISO 400-800. Dan kom je met een sluitertijd van 1/60 al vrij ver mee :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, laat me dat even anders zeggen... ISO zorgt ervoor dat de sensor gevoeliger wordt voor licht.. Dat leid tot een hogere lichtintensiteit! Sorry :-p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kleinere f-waarde legt meer nadruk op het object, vanwege 'blur'. Hoe groter de f-waarde, des te minder de blur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn fout. Mix up van de termen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik heb het ook nog allemaal gehad (ben 43 jaar).
Maar het helpt wel om de materie te doorgronden!
Diafragma is een eigenschap van een lens.
Hierbij geldt hoe lager het getal, hoe beter. Want hoe lager het getal, hoe meer open de diafragma kan staan, en zal er dus meer licht in de camera kunnen komen.
In jou voorbeeld is dus een getal van 3.1 beter als die van 3.2. Maar beide getallen zijn nog niet super. De beste lens kan tot 0.98 open staan. F1.8 is ook heel goed, en voor een compact is F2-F2.2 heel goed.

Sluitertijd maakt niet zo heel veel uit. T1/6000 is sneller als T1/4000. Een hele snelle sluitertijd heb je alleen nodig als de zon super fel schijnt. Maar vaak kan je de diafragma groter instellen (dus een kleiner F getal), zodat de sluitertijd iets lager kan zijn.

Dus als samenvatting is bij een camera/lens de diafragma belangrijk, en hoe kleiner het getal hoe beter.
De sluitertijd is niet zo belangrijk. Behalve bij super zonnige dagen. Dit kan je dan eventueel oplossen door een ND-filter. De situatie komt niet zo heel vaak voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lichtsterker (kleiner getal voor de diafragma waarde) is NIET per definitie beter, de beste lens is dan ook niet die met F0.98.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heerlijk zulke reacties die helemaal niets onderbouwen. Daarvan kan de vraagsteller (en ik) niet verder van leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het dan even nader toe te lichten:
Een objectief met een lichtsterkte rondom de F2.8 is meestal zeer goed. Een objectief met 1.4 is duurder en vaak beter, dat heet scherper. Echter een objectief met F4, of F3.5, wat tegenwoordig veel voorkomt, kan net zo goed of zelfs beter scherpe foto's maken als die "dikke" jongens, en het gaat, zoals je zelf in een andere reactie zegt om de beelden.
Dan heb je het over een 0.98 objectief , (misschien een typefoutje) , ik heb wel van een Canon 0.9 gelezen, en die was helemaal niet zo top (en dus ook niet meer leverbaar). De duurste van Canon is een 1.2, maar hoe scherp die is weet ik niet.
Wat ik bedoel is dus, dat die lichtsterkte niet bepalend is voor de kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had net een hele reactie geschreven is hij weer weg...
Maar even opnieuw, is wellicht wat korter nu (of langer). Bedankt voor je reactie, ik begrijp nu wat je bedoeld. Voor dat ik dit antwoord had gescheven had ik een filmpje gezien over een Leica lens F0.95. Die 0.98 was uit de losse pols gekomen.
https://www.youtube.com/watch?v=tFJ96onYmu0&feature=youtube_gdata_player
https://www.youtube.com/watch?v=tWU8DpTo5kg&feature=youtube_gdata_player
(het kan zijn dat de links niet op volgorde zijn, omdat die uit het klipboard komen, en de oorspronkelijke reactie dus weg is). Ook had ik een filmpje gezien van een professionele camera met een goedkope lens vs goedkope camera en dure lens. De dure lens was de winnaar.
https://www.youtube.com/watch?v=wEpssQjhKOA&feature=youtube_gdata_player In mijn optiek (kennelijk dus niet die van jou), is een lichtsterke lens beter. Omdat een fabrikant niet alleen een lichtsterke lens maakt, maar ook een goede scherpe lens met weinig vervorming, bedoeld voor de professionele markt.
Jou mening komt vanuit die slechte lens van Canon F0.9.
Mijn mening komt uit de leica lens F0.95.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast is een lens het scherpste in het midden met een diafragma ook in het midden (rond de F8 - F11).
Vaste brandpunt lensen zijn vaak beter als zoom lensen.
Zoom lensen met een vaste kleinste diafragma zijn beter als dat de kleinste lensopening afhankeling is van de zoom-stand.
Natuurlijk zie je al deze eigenschappen terug in de prijs. Die hoe hoger is, bedoeld is voor de professionele markt en professionele kwaliteiten heeft.
Er staan al heel wat reacties, maar een echt antwoord staat er niet bij.
Je vraagt of 3,1-5,9 beter of minder goed is dan 3,2-5,8. Mijn antwoord is dan: dat maakt helemaal niks uit, het verschil is niet meetbaar voor de gebruiker. zelfde met de sluitertijd, verschil is verwaarloosbaar.
In de reacties wordt ook nog over de ISO waarden gesproken, en daar zit mogelijk verschil (ik ken de camera's niet) maar met een compact moet je niet hoger gaan met de ISO als hooguit 400/800, daarna verdrinkt je beeld in de ruis. DSLR's kunnen verder gaan, net als sommige z.n. systeem camera's, omdat deze grotere sensors hebben, die door de grotere pixels meer licht opvangen.
Dus je keus van de camera kun je maken op grond van wat je mooier vind, of wat beter betaalbaar is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met mijn compact kan je prima op iso 1600 mee schieten, zonder al te veel ruis. Ook je laatste zin, ben ik het er niet mee eens. Verschil in beelden zijn er wel degelijk, zo is de een wat meer contrast rijker als de ander en dat zie je terug in de beelden en kleuren.
Ik zeg vaak om gewoon 3 modellen uit te zoeken en dan de beelden hiervan vergelijken. Bijvoorbeeld op flickr kan je goede representatieve beelden terug vinden. Juist genomen door amateurs, zonder bewerking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan natuurlijk altijd dat een bepaald type camera bij 1600 nog acceptabele beelden levert. Ik voor mij vind echter de beelden van mijn D7000 bij 1600 nog net aan, daarboven wordt het al van "omdat het anders niet gaat".
Ik geef daarom de raad niet hoger als 400/800 voor een kleine sensor (De Nikon 1 wordt van beweerd dat ie hoger kan, heb het nog niet gezien.....)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dag gdanonym, welke compact heb jij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Canon Powershot S100
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ziet er goed uit!