Hoe kan ik de rotatie van mijn foto's meenemen?

Ik heb een Lumix fz-28.
Deze camera draait de foto's automatisch.
Maar als ik ze op de computer zet, staan ze weer allemaal in landscape.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de 'draaiing' meegenomen wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

Bij instellingen kun je de foto's terugdraaien naar hun daadwerkelike positie. Dus rotaties van 90, 180, 270 en rotaties van zelfgewensde graden zijn allemaal mogelijk. Het ligt er aan welk fotoprogramma je ervoor gebruikt, maar vaak staat het bij 'rotate' of bij instellingen zoals kleur, belichting enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je fototoestel slaat de rotatie-informatie op in de zogeheten ‘EXIF’-tags van de foto. Het is dan aan het programma waarmee je de foto’s leest, om die rotatie toe te passen. Kennelijk gebruik jij een programma dat dat niet doet.

XnView (zie bron) is één van de gratis programma’s die foto’s correct weergeeft, maar daarnaast biedt het ook de mogelijkheid om ze voorgoed te roteren, zodat alle programma’s ze voortaan correct weergeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet gewoon de foto's maken zoals je ze hebben wilt