Wat veroorzaakt de in afbeelding getoonde cirkelvormige 'afwijkingen'?

Ik heb sinds kort (nou ja mijn vrouw heeft) een nieuwe digitale camera van het type zeer compact, met allerlei toeters en bellen en veel automatische functies (de camera probeert dus alles zelf in te stellen, type is overigens Canon Digital Ixux IS95)

Nu nemen we een aantal foto's de eerste foto hieronder is een fragment van een foto van mij, met behoorlijk wat daglicht van achter de camera, de tweede foto is een foto met zeer weinig licht ('s avonds in een donkere ruimte, met alleen wat licht aan in een aangrenzende ruimte, maar verder alleen met de flitser van de camera genomen) deze foto is niet scherp, dat was me natuurlijk opgevallen, het is overigens een oog, ook hier zie ik echter weer de cirkelvormige afwijking, het kunnen natuurlijk verschillende verschijnselen zijn.

Dus voor de experts, wat is dit en hoe kan ik het voorkomen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het type camera is Digital Ixus IS95, ik had het hierboven verkeerd gespeld.

Toegevoegd na 16 minuten:
Nog even een toevoeging, de 'verschijningen' komen dus niet op hetzelfde punt voor en zeker niet op alle foto's ook verschillen ze van grootte.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij geen afwijking veroorzaakt door het licht. Is de lens schoon? Als het op dezelfde plek zit en even groot is, dan zou ik de nieuwe camera toch even na laten kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NB. Voor echte kenners, kijk eens op dpreview: http://search.dpreview.com/?q=Ixux Ik zag zo snel geen test daar, misschien heb je iets aan het forum daar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de link, ik zal eens kijken. Overigens de lens lijkt me schoon, de cirkelvorimige objecten hebben geen vaste plaats of grootte, ze lijken inderdaad samen te hangen met het licht, maar ik heb er niet voldoende verstand van, wel merk ik dat deze camera, bijvoorbeeld bij close-ups van een gezicht hele kleine details (hele kleine haartjes en dergelijke) zichtbaar maakt, waarvan ik niet eens wist dat ze er zaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zitten dus niet op dezelfde plek? Dan is de kans op afwijking in de lens of CCD chip wel heel klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Som, dat dacht en hoopte ik ook al, ze zitten inderdaad niet op dezelfde plek en komen ook niet op alle foto's voor.

Het beste antwoord

Moeilijk te zeggen, dit zijn slechts uitsnedes. Zit de afwijking altijd op dezelfde plek op de foto?

Het kan een orb zijn. Dat is een stofdeeltje, vlak voor de lens of op de lens, dat te dicht bij de lens zit om scherp in beeld te komen, en dat wordt verlicht door bijvoorbeeld de flitser. Orbs komen vooral voor bij compactcamera's waarbij de afstand tussen flitser en lens klein is.

Het kan ook een stofje op de lens zijn. Als je hebt zitten praten over de nieuwe camera, kan het ook een opgedroogd druppeltje spuug zijn dat op de lens is beland. Even goed de lens reinigen doet dan wonderen.

Als dit blijft wat je ook doet, moet je je camera laten nakijken. Het kan ook een stofje aan de achterkant van de lens zijn, of op het CCD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet altijd op dezelfde plek, ook niet dezelfde grootte en op verreweg de meeste foto's zitten deze cirkelvormige objecten helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt dan echt als orbs, niet door stof op de lens, maar door stof in de lucht. Als dat zo is, treden ze niet op als je met gewoon omgevingslicht fotografeert, en in ieder geval zonder flits. Je kunt ook proberen mét flits te fotograferen, maar dan in een stofvrije ruimte. Als jullie douche lekker stomig-mistig wordt, wacht dan tot die mist is neergedaald (/niet/ door een raam te openen, gewoon uit zichzelf), en maak dan een foto met flits in die ruimte. De ruimte zal dan namelijk nagenoeg stofvrij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk te zeggen wat het beste antwoord is op deze vraag, maar dit antwoord klinkt aannemelijk (net als de andere overigens).

Andere antwoorden (3)

Het eerst lijkt lens-glare te zijn door schuin invallend zonlicht. hoe het precies in elkaar steekt staat in de bron uitvoerig beschreven.

Het tweede lijkt gewoon op relfectie van licht in de cornia. Was dat een ingeflitste foto?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien reflectie van autofocus led .deze zijn vaak infrarood dus normaal niet te zien .zou proberen er eens ir filter voor te houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou natuurlijk goed kunnen, hoewel ik het met die foto van mijn hand niet vermoed. De afstand was daar namelijk vrij groot, al gauw zo'n meter of 2 of 2,5 tussen mij en de camera. Natuurlijk kan het best zijn dat zo'n ledje nog een behoorlijke afstand beschijnt hoor, dat weet ik niet, met mijn led zaklamp is dat wel zo (zo'n 25 meter), maar daar zit een behoorlijke reflector achter het lampje.
Dit heet coma. De coma. (niet het coma, daar wil je je liever niet in bevinden). Het is een afbeeldingsfout van de lens.

Toegevoegd na 34 seconden:
Kan ook een geest zijn.