Is een 2.1 PC speakerset een goede aanvulling op mijn hifi installatie?

Ik wil voor in de woonkamer een oplossing met een subwoofer erbij. De boxen die ik al heb zijn in principe prima (2x voor en 2x achter).
Ook mijn receiver doet het nog prima, maar hij heeft maar 4 speaker uitgangen en geen onversterkte uitgang voor een losse actieve subwoofer.

Als ik alles niet moet kopen met een home cinema set 5.1 dan ben ik duur uit en heb ik overbodige goedwerkend spul. Via marktplaats verkopen is een optie, maar als je weet hoe zwaar de receiver is en de speakers zijn, dan zijn de verzendkosten niet misselijk en last voor een particulier om het te versturen.

Nu heb ik onlangs een speakersetje 2.1 voor mijn pc gekocht en daar komt verrassend goed geluid uit. Niet super duur, maar niet super goedkoop.
https://dynabyte.nl/artikel/7124670c78/Logitech_X-210_speakerset

Voor de grap heb ik deze in mijn woonkamer geplaatst en op de koptelefoonuitgang van mijn receiver aangesloten. De volume afgeregeld op de rest en draaien maar.
Ik zou zelf die subwoofer nog iets groter willen hebben. Dus denk ik aan dit setje:
https://dynabyte.nl/artikel/7073010c78/Logitech_Z-2300_2.1_Speakerset_THX

Dan ben ik voor 120 euro klaar. Waarbij ik die twee extra speakers erbij kan plaatsen naar mijn televisiescherm (al het geluid gaat over de receiver).
En heb ik een 6.1 oplossing.

Is dit een degelijke oplossing? Of zijn er nog andere oplossingen mogelijk die me niet onnodig op kosten brengen en ik goede apparatuur 'over' heb.
Elke oplossing is wenselijk!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (1)

Een 6.1 oplossing bestaat niet, een 5.1 oplossing wel (7.1 ook trouwens. 5.1 wil zeggen dat op de bron (dvd) de signalen voor voor-,achter-, links, rechts en centerspeaker gescheiden zijn. De .1 is het subwooferkanaal.

Maar jij hebt geen subwooferkanaal (4 kanalen schrijf je), dus dat wordt 'gewoon' stereo met weliswaar voor en achterspeakers, maar het blijft stereo. De sub aansluiten op een hoofdtelefoon werkt niet, want het signaal bevat alle frequenties van 20-20.000 hz. Een sub werkt alleen tot ong 120 hz.

Wat je nodig hebt is een crossover waarop een high output INgang zit (je tapt het signaal af van twee normale luidsprekeruitgangen) het crossover stuurt alleen de signalen onder de ingestelde frequentie door naar de sub en dat moet prima werken. Sommige subs hebben een interne crossover en kunnen met (versterkte) speakersignalen overweg, maar bij subs voor pc gebruik is dat meestal niet het geval.

Let op, de meeste crossovers zijn voor de auto bedoeld en dus 12 volt. Let er op dat je een 220v model zoekt.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de 2.1 set voor de PC heeft een goede filter welke de juiste frequenties voor de sub filtert.