Waarom is geluid van mijn oude Kenwood-installatie de eerste minuut heel zacht dan langzaam op normale sterkte?

Van een oude Kenwood installatie. Geluid de eerste minuut heel zacht dan langzaam krakend op normale sterkte en zonder kraken

een jaar geleden
in: Audio
1.7K
Vortexxx
een jaar geleden
Electronische componenten hebben niet het eeuwige leven, waarschijnlijk zijn het condensators die vervangen dienen te worden.
Antoni
een jaar geleden
@Vortexxx, wat gaat er dan precies mis of kapot in die condensators, zodat ze (gaan) doen wat de vraagsteller beschrijft? Ben gewoon benieuwd... En dat is overigens ook wat de vraagsteller zich afvraagt, als ik het goed begrijp.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Resultaten voor hoe lang gaat een condensator mee Hoe lang ze mee gaan? Hangt heel erg af van de hoeveelheid stroom die er door loopt en de bedrijfstemperatuur. Kan 10 - 20 jaar zijn maar bij mijn pa staat een oude buizen radio die meer dan 60 jaar oud is met de orginele elco's er nog in. En die speelt nog prima. Waarom gaan condensatoren kapot? Condensatoren gaan doorgaans stuk door spanningspieken in het elektriciteitsnetwerk. Eigenlijk is het je netbeheerder die ervoor moet zorgen dat dit niet gebeurt. Bron, het www
ronves
een jaar geleden
@Vortexxx bedankt voor je reactie, maar hoe kan het dan dat na een minuut het geluid normaal is en zuiver.
Cryofiel
een jaar geleden
Een oude installatie, schrijf je. Hoe oud?

Als er buizen inzitten, moeten die eerst op temperatuur komen. Zolang de buizen nog koud zijn, functioneert het apparaat nog niet goed.
ronves
een jaar geleden
@Cryofiel begin jaren 90 dus geen buizen meer https://www.hifi-wiki.de/index.php/Kenwood_M-850
Vortexxx
een jaar geleden
@ronves: Het zijn condensatoren, en die componenten werken als een oplaadbare batterij, een condensator die z'n capacitieve vermogen kwijtraakt over de jaren geeft precies zo'n effect aan audio apparatuur, ik kan het je niet natuurkundig verklaren, transistors en weerstanden lijken wel over een eeuwig leven te beschikken mits goed behandeld, maar condensatoren / elco's dus niet, de crux zit 'm in het elektrolytische goedje. https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrolytische_condensator
ronves
een jaar geleden
@Vortexxx helemaal duidelijk bedankt voor de uitleg.

Antwoorden (1)

Dit komt waarschijnlijk door een defecte volume-regelaar. Controleer of deze nog goed werkt en vervang deze indien nodig.
10 maanden geleden