Waar zit de lens in de CD speler?

Ik lees dat als m'n cd speler hapert, ik kan proberen de lens schoon te maken. Maar .... waar zit de lens?
Het gaat om een oud Sony cd speler.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Audio
5K
Amadea
2 jaar geleden
Een heel klein rondje in het midden.
Griffin
2 jaar geleden
Met een wattenstaafje heel voorzichtig met IPA(of Glassex als je niets anders hebt) schoonmaken.
SingingCoyote13
2 jaar geleden
er waren vroeger reinigings discs voor cd en dvd.
die deed je erinen daar zaten kleine borsteltjes op, die
liet je dan gewoon afspelen en dan maar hopen dat
een vuile lens het probleem was.
weet niet of ze nog in de winkel verkocht worden nu,
mogelijk wel online.

Antwoorden (1)

Zie afbeelding (Laser lens).
Toegevoegd op 23 december 2021 15:06: bron
Plaatje bij antwoord
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Maar moet ik de CD speler dan open maken/schroeven?
SimonV
2 jaar geleden
Ja. Behalve als je een draagbare speler hebt, moet je eerst de behuizing van het apparaat losschroeven. Als je eenmaal toegang hebt tot de lade waar de cd in zit, zoek dan naar kleine haakjes of schroeven die het plastic kapje over de lensmontage houden. Verwijder de schroeven of druk voorzichtig op de haakjes met een kleine schroevendraaier. Je moet een kleine, ronde lens aan één kant van de as tegenkomen, vergelijkbaar met de grootte van de cameralens op een telefoon. Zie:
https://nl.wikihow.com/Een-cd-speler-schoonmaken
Henk253
een jaar geleden
te koop bij bol.com https://www.bol.com/nl/nl/p/fellowes-computer-schoonmaak-cd-dvd-lensreiniger/9200000008862317/?bltgh=rVzvwPFdiYtbEXGSPMVNug.2_10.11.ProductTitle