Kun je een 230 volt subwoofer aansluiten in de auto?

Hallo,
Is het mogelijk om een 230volt subwoofer aan te sluiten in de auto op 12volt. Het gaat om de subwoofer: Yamaha YST-SW012. 230 volt 45W. Is dit mogelijk met een auto omvormer (12v naar 230v). Of is het niet verstandig.

Groeten Stienuss

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Audio
2.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als de omvormer voldoende vermogen kan leveren kan dat.
Of een hifi sub in een auto een succes wordt is een ander verhaal.
paulus811
5 jaar geleden
Een omvormer zal je waarschijnlijk meer kosten dan een goede car hifi sub.

Antwoorden (1)

Hoi Stienuss,

Dat is zeker mogelijk.
Goedkope omvormers zijn al in omloop vanaf 30 euro ( zie link)
Zelf heb ik het namelijk ook op deze manier opgelost.

Het kan zijn dat de omvormer een licht hoorbare ruis geeft. dit is afhankelijk van het type voeding wat in de sub zit. is dit een gelijkrichter ( zoals in bijna alle gevallen ) zal je hier weinig van merken.

De goedkopere omvormers zijn gemodificeerde sinus omvormers die een 'slechte' wisselspanning genereren. Voor de meeste apparaten geen probleem. Wel voor bijna alle apparaten waar en elektromotor in zit en gevoelige elektronica.

Als geld geen rol speelt zou je ook een pure sinus omvormer kunnen kopen, deze geven een zelfde spanning als uit het stopcontact. deze zijn echter een stuk duurder ( 130 euro in de link ).

Nogmaals, Zelf heb ik een gemodificeerde sinus omvormer op de sub gezet ( een trust ) en deze werkt prima!