Als alles nog goed werkt dan kan dat prima. Dan sluit je de nieuwe tv gewoon aan. Heb je nu een probleem met je boxen of tuner koop dan nieuw.
5 jaar geleden
Ja, je zou op zich met een jack-tulpkabel de hoofdtelefoonuitgang kunnen koppelen aan een van de ingangen van de stereoset.
Dat is echter lastig omdat dan het geluid van de TV enkel nog daar over gaat. Je moet dan de kabel uit de TV halen als je het geluid niet over de versterker wil.
Je zou dus beter een receiver kunnen kopen die HDMI ARC ondersteunt, of een digital optical IN heeft.

Wellicht zou je dan kunnen kiezen voor een 5.1 set met Blu-ray speler.
https://www.kieskeurig.nl/home_cinema_set?sort=price&rq=&min=&max=&min_default=&max_default=&f65353%5B%5D=100921&f65351%5B%5D=101036&f70179%5B%5D=113568&f70179%5B%5D=113566&f70179%5B%5D=113567&f70179%5B%5D=113575
---
Met dank aan Turfgraver

Is de stap naar een 5.1 set teveel dan kan je nog kiezen voor een converter:
https://www.grandado.com/products/digitale-audio-analoog-converter-adapter-digitale-glasvezel-coaxiale-rca-toslink-signaal-audio-analoog-converter-rca-voor-dvd?variant=12994436661342&gclid=EAIaIQobChMI_fWLo5_H3wIVx-F3Ch3jow4BEAQYASABEgIQpfD_BwE

Daarmee kan je dus de optische uitgang van je TV met een optische kabel en een tulp-tulp kabel aansluiten.
Toegevoegd op 30 december 2018 11:45: tekst
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Hij zou ook een optisch spdif > rca Converter kunnen overwegen.
https://www.grandado.com/products/digitale-audio-analoog-converter-adapter-digitale-glasvezel-coaxiale-rca-toslink-signaal-audio-analoog-converter-rca-voor-dvd?variant=12994436661342&gclid=EAIaIQobChMI_fWLo5_H3wIVx-F3Ch3jow4BEAQYASABEgIQpfD_BwE
paulus811
5 jaar geleden
Juistem Turfgraver, kost 27 euro bij allekabels en daarmee kun je de optische audio uitgang gebruiken en kiezen voor de luidsprekers van de tv of de externe versterker. Dat lijkt me een goedkopere oplossing dan een nieuwe 5.1 set aanbevelen. Helaas heeft de tv geen analoge audio out, beetje apart voor een tv van 849.
LeonardN
5 jaar geleden
Een 5.1 set + Blu-rayspeler is natuurlijk duurder, maar die combinatie is natuurlijk veel logischer dan een UHD-TV met 2.0 versterker. Analoge uitgangen op TV's bestaan volgens mij al jaren niet meer ongeacht de prijs. Je sluit een TV qua audio normaliter al jaren aan via optisch of HDMI ARC. Op een gegeven moment gaat de TV-markt daarop reageren.
Grote kans dat dat gaat niet lukken.
Luidsprekers in oude boxen hebben vaak een impedantie van 4 of 8 ohm, in moderne TVs is de impedantie veel hoger.
Als je nog een (oude) versterker bij de boxen heb zal het meestal wel gaan.
Je TV heeft meestal een AUDIO uitgang, twee zg tulpsteker Rood(rechts) en Wit(links) die verbind je met een dubbel tulpsnoertje met de versterker, meestal de AUX ingang, maar de TAPE, CD of MD ingang kan ook. De PHONO ingang is minder geschikt omdat hier het geluidssignaal nog aangepast wordt en dat moet niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"Als je nog een (oude) versterker bij de boxen heb zal het meestal wel gaan."
Er wordt expliciet vermeldt dat er een versterker bijzit. "Je TV heeft meestal een AUDIO uitgang, twee zg tulpsteker"
Nee deze niet, en tegenwoordig hebben TV's dat zelden nog.