Waarom komt er alleen geluid uit mijn linker-speaker?

de subwoofer en de linker-speaker doen het nog, maar uit de rechter komt geen piep, ik weet heel zeker dat ie niet kapot is, want waneer ik mijn oordopjes erin steek dan komt er ook alleen geluid uit de linker oortje, terwijl bij mijn telefoon uit 2 oortjes geluid komen...

hoe kan ik dit maken???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
12.8K

Antwoorden (7)

Waarschijnlijk ligt de rechter eindtrap eruit, en zul je die moeten laten vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar gaat het om? (laptop, pc, versterker)
Ik gok dat het om een pc haat:
Je geluidskaart is kapot, waarschijnlijk kan je die niet maken, dus nieuwe kopen (kan heel goedkoop 2e hands)
Ook als je geluidskaart nu op je moederbord zit, kan je er een 2e inzetten.

Toegevoegd na 57 seconden:
haat = gaat

Toegevoegd na 11 uur:
Bij een versterker:
staat je balans goed?
Het je zekerheid dat het signaal goed binnenkomt?
-ingang kapot, kabeltje of tulpstekker kapot, ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Linker speaker omwisselen, dan weet je meer ;)

(met de rechter dus he)

Toegevoegd na 3 minuten:
Koptelefoon ingang heeft niets te maken met je boxen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar is die speaker op aangesloten? Hoe oud is dat apparaat?

Tegenwoordig is het niet meer normaal om dit te (laten) repareren. Je zult dan eerder aan vervanging moeten denken.
Tenzij jij zelf heeeeeel handig bent hierin. Maar dat betwijfel ik, anders had je deze vraag niet gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn speakers zijn 1/2 jaar oud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar gaat het niet om, waarop zijn die speakers aangesloten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op mijn computer. Het zijn logitech speakers 2.1 deze dus: http://www.rushcomputers.nl/shop/images/sales/1966.jpg
Bij wat voor een apparaat het ook is, is de kans groot dat de gesoldeerde aansluitingen van de contra/socket waar je de stekker in stop los zijn gegaan van de printplaat in het apparaat.
Stekkeraansluitingen zijn altijd een zwakke plek om daar veel krachten op komen bij het in en uit halen van de stekker en evt. stoten.

Dus.. handig electronica mannetje zoeken die het apparaat even voor je openmaakt en de aansluitingen even voor je opnieuw soldeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het signaal voor je oordopjes is gerelateerd aan de (eind) versterker in het systeem.
Deze geeft dus blijkbaar geen signaal.
Ik kan niet door de computer zien of dat probleem voor- of na de eindversterking ontstaat.
Helaas lijkt het erop dat het een slecht oplosbaar probleem is.
Misschien ligt het aan de uitgang voor het oortje, die schakelt namelijk ook het signaal naar de oortjes of naar de luidsprekers voor beide kanalen.
Wanneer dit schakelaartje kapot is, is het te vervangen.
Je kunt dit checken door de plug van het oortje niet helemaal in de versterker te drukken en/of de plug iets te bewegen als hij in de connector zit.
Op geleide van wat er gebeurt kun je dan constateren wat er stuk is.
Het komt op zich niet vaak voor dat versterker kapot gaat.
De schakelaar/ koptelefoonconnector is echter een bron van ergernis.
Dat heeft te maken met de krachten die deze fragiele schakelaar soms te verwerken krijgt, zoals trekken aan de plug en zijwaardse krachten (met de plug erin verplaatsen van het apparaat en stoten, zijwaards trekken aan de kabels)
Een veel degelijker constructie van deze connector zou een goede zaak zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je de balans wel in het midden staan?

misschien heel sinpel gedacht van mij hoor maar voor alle andere opties staat er al een andwoord.