Hoe sluit ik een audio systeem aan op mijn TV?

Ik wil een Harman Kardon AVR 347 RDS aansluiten op een Sony W815 B, TV. En gebruiken als home cinema. TV signaal komt binnen via een Mediabox XL van Ziggo.
Er zijn 2x HDMI in en 1 x HDMI out op de HK347. Op de mediabox 1x HDMI out . Op de TV zijn 4x HDMI waarvan 1x op de zijkant van de TV.
Op de AB van de HK 347 zie ik geen knop voor TV.
Ben niet meer de jongste dus a.u.b. in begrijpbare taal.
B.v.d.
.Rob

Het TV signaal komt binnen met een Media Box XL van Ziggo.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Audio
2.1K
BonBonvanJohn
5 jaar geleden
Simpel gezegd:
HDMI kabel tussen mediabox en tv. (zit er waarschijnlijk al)
Één optische digitale audio kabel tussen mediabox en home cinema of tussen tv en home cinema.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi, mijn TV heeft wel ARC (Sony W50 815 B ) Maar Harman Kardon ARV 347 RDS niet.
Op de AB van de ARV 347 staat wel 1 knop waar TV / Video3 op staat. Verder heb ik ergens gelezen dat het wel kan maar vind de site niet meer.
Ik zoek mij rot naar een oplossing maar tot nu toe nog niet gevonden.
Misschien heb je iets meer aan de info die ik hier schrijf over dat de TV wel ARC heeft en op de AB 1 Knop TV / Video 3,kijk ik achter op de receiver zijn er ook cinch aansluitingen voor video ( 1,2,3,4,)

Antwoorden (1)

Beste Rob,

Laten we voor het gemak de Ziggo box even buiten beschouwing. Deze is waarschijnlijk via een HDMI kabel verbonden met de tv.

Om het geluid van de tv over te brengen naar een home cinema apparaat, moeten ze beiden het zogenaamde HDMI ARC (Audio Return Channel) ondersteunen. Helaas doen zowel de tv als de home cinema dat niet. Het mooie van ARC is niet alleen dat het geluid over de home cinema loopt, maar deze gaat ook automatisch aan zodra je de tv aanzet. Om de home cinema met de tv afstandbediening te gebruiken moeten de HC HDMI-CEC ondersteunen (sorry voor de lastige termen, maar zo heet het nu eenmaal en kun je erop verder zoeken).

Voor beide problemen is wel een oplossing. Verbind de tv met de home cinema via een optische kabel (tip, koop m bij de Action voor een paar euro). Om beide apparaten met één afstandbediening te bedienen, kun je een universele afstandbediening kopen voor een paar tientjes van bijvoorbeeld het merk Logitech. Je maakt daarmee activiteiten aan via software op de pc (gratis te downloaden van de Logitech website) zoals bijvoorbeeld 'TV kijken'. Je programmeert dan eenmalig welke apparaten moeten aanspringen en welke in- en uitgangen moeten worden gekozen. Voorzover ik kan zien is de afstandbediening van de tv niet geschikt om andere apparaten te kiezen, ik zie geen knopjes om een apparaat te kiezen en die dan aan te zetten, zoals gezegd een universele afstandbediening is dan een oplossing, of natuurlijk beide apparaten met een eigen ab bedienen.

Succes!
paulus811