Hoe krijg je bij liedjes het geluid "aan beide kanten"?

Tegenwoordig heb je zo van die liedjes waarbij sommige delen alleen aan de rechter- (speaker, box etc) en andere delen alleen aan de linkerkant spelen. Soms past dit wel, maar soms vind ik het alleen maar irritant. Is er een manier om dit te veranderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.4K

Antwoorden (4)

....dat het stereo en dat bestaat inmiddels al een poosje.
Door de output op mono te zetten heb je geen last meer.
Alleen zul je dit knopje op moderne apparatuur niet meer aantreffen.

Toegevoegd na 14 seconden:
dat het = dat heet

Toegevoegd na 3 minuten:
Stereo verwijst over het algemeen naar tweekanaals geluidsopname en/of weergave: een opname die gelijktijdig voor twee luidsprekers een signaal bevat, in tegenstelling tot een monoraal geluid, waarvoor één kanaal wordt gebruikt. Het doel van stereo-opname is door middel van verschillen tussen beide signalen een ruimtelijke luisterervaring te creëren, waarmee de plaatsbepaling van de bron, in ieder geval voor een deel, wordt gereproduceerd. Bij mono-geluid is dit niet mogelijk. Men spreekt bij stereo over een linker- en een rechterkanaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(1) Neosound FX downloaden
(2) Muziek inlezen
(3) Bij audio eigenschappen kiezen voor stereo splitsen (Zie afbeelding 1)
(4) Beide kanalen op MONO zetten, (Zie afbeelding 2)
(5) Bestand >> Exporteren als ...

Je krijgt nu een melding of je daadwerkelijke mono geluid wilt exporteren.

Succes

Toegevoegd na 17 minuten:
Als downloaden niet lukt.. (90% van de links zijn broken) moet je even in een PB je mailadres doorgeven. Dan mail ik de EXE file. Ik had ook altijd last dat ik de juiste link niet vinden kon.. toen ik hem eenmaal had heb ik dus stevig bewaard :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb er ook last van.
soms ook dat ik niet weet wat er aan de hand is.
ik had het probleem opgelost door de draden aan elkaar te draaien van 1 box naar de andere box.
let op want er mag maar 1 draad verbonden worden.
de andere draad moet niet verbonden worden aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige methode die wel werkt is de versterker op MONO zetten en de luidsprekers IN TEGENFASE te laten werken.
Een van de methoden is wat prutseinstein doet, een van de twee luidsprekers de plus en min verwisselen.
Dit kan echter niet bij boxen waar de draad de box in gaat en er aan het andere eind een stekkertje zit.
Je zit bovendien met get probleem dat de ene box dan altijd verkeerd staat, van je stereobeeld klopt dan immers ook niet veel meer.
De kunst is dan dus eerst van het geluid mono maken en dan 180 graden fase draaien.
Een niet zo mooie methode is een ompoolschakelaar in een van de boxdraden opnemen, dat is een schakelaar met 2X 3 aansluitingen, de BUITENSTE contacten worden op de schakelaar KRUISLINGS verbonden, de middelste contacten krijgen de + en-- van de versterker en de boxen komen met de + en de -- aan de buitenste twee contacten van de schakelaar.
Daarmee kun je dus door de schakelaar om te zetten, de polariteit en dus de fase met een schakelaar omzetten.
Deze schakelaar is ook zeer aan te bevelen bij subwoofers zonder faseschakelaar.

Wat ook een mogelijkheid is, is het tussenschakelen van een mengpaneel met panpots, waarmee men het stereo-effect meer of minder sterk kan maken
Je sluit dan het linker en rechterkanaal elk op een verschillende ingang aan en regelt met de panpots van deze kanalen dan opnieuw de links-rechtsverhouding.
Het mengpaneel kan dan via een tapemonitor op de versterker tussengeschakeld worden (ongebalanceerd)
Pas wel op dat je met Dinkabels (vijfpolig , 80mV)veel minder signaal krijgt en af moet geven dan tulpkabels (cinchkabels 775mV)
Je kunt ook softwarematig via de computer dit effect veroorzaken met "software-mengpanelen", wijs dan elk ingangskanaal een eigen mengpaneelkanaal toe en stel met de panpots de stereobreedte naar wens in.

Deze twee methoden zijn het meest gebruikelijk.
In de PA wereld kan men met XLR kabels de 0, (contact 1)
de fase (contact 2 en de tegenfase(contact 3) bij een uitgang de verbinding van pen 2 en 3 omwisselen. Markeer deze kabel wel, hij kan anders in een andere setting veel problemen geven.

Ik hoop dat het allemaal wat leesbaar is, je mag gerust via een reactie op dit antwoord toelichting vragen.