Volstaat een spanningsomvormer van 230V naar 110V van 100W voor een 200W RMS speaker?

De Aiwa Exos-9 die 200W RMS vermogen biedt, heeft een voeding die bedoeld is voor de Amerikaanse markt. Biedt een 100 Watt spanningsomvormer goenoeg vermogen om het potentieel (200W amplifier) dat de speaker heeft optimaal te gebruiken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus maakt de hoeveelheid stroom die de speaker ontvangt een verschil met of zonder een spanningsomvormer?

Toegevoegd na 1 dag:
PS De speaker is voor de Amerikaanse markt bedoeld en kan dus max. 110V ontvangen voor deze stuk gaat... Wij in België hebben een spanning van 220-230V. Hiervoor heb ik een spanningsomvormer nodig, om 220V om te zetten in 110V en mijn vraag is of 100 WATT wel voloende is om een 200 Watt RMS speaker aan te sturen...

Toegevoegd na 1 dag:
Hier een link naar de spanningsomvormer:
https://www.centralpoint.be/nl/netvoedingen-inverters/hq/psup34--art-psup34-hq-num-480980/?ref=112&utm_source=criteo&utm_medium=cpc&utm_campaign=retargeting

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
1.1K
paulus811
8 jaar geleden
Volgens mij heb je meer aan een omvormer van 110 naar 220 volt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is er dan geen risico op het beschadigen van de versterker/voeding? Als je nl 220V in een apparaat stopt dat max. 110V MAG onvangen lijkt mij dit gevaarlijk...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811 en @eliasvdm1: Ik denk dat jullie de vraag niet goed hebben begrepen, het gaat hier om een omvormer die tussen ons elektriciteitsnet en de speaker wordt geplaatst. Deze vormt de spanning om van 230 naar 110 Volt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Excuus Elias, ik zag niet dat je reageerde op paulus ;)

Antwoorden (1)

Nee, dat volstaat zeker niet. Overigens wordt de 200 Watt pas opgenomen als de versterker op maximaal volume draait. De 100 Watt die de omvormer levert is dan bij lange na niet voldoende en zal mogelijk oververhitten en beschadigen, of uitschakelen door interne beveiliging.

In deze situatie is mijn advies om een omvormer te nemen die minimaal 50% boven het maximaal afgenomen vermogen zit, dus 300W.
De inverter kost 45 euro:
https://www.centralpoint.be/nl/netvoedingen-inverters/hq/spanningsomvormer-220-110-v-300-w-art-psup37-hq-num-480983/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok, bedankt! Zijn er ook compactere oplossingen die zoveel vermogen aansturen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb gezocht bij diverse leveranciers, maar geen compacte 300W converter kunnen vinden. De zwaarste uitvoering in compacte vorm is 100 Watt.
Maar zoals ik al zei, wordt de 200W pas afgenomen als je de muziek op max vermogen draait, en 2x50 echte Watts is al erg hard ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord en de moeite ;)