Maak er hier "output" en "input" wat uit?(zie afbeelding)

De bedoeling is 5.1 geluid van PC converteren naar Digital zo dat via Toslink(optisch) worden op receiver afgespeld ,
output en input van een adapter is anders dan de anderen adapter,maar als ik dat google komen beiden in zoek resultaat staan,
maak dit eigenlijk iets uit?

Picture for question
8 jaar geleden
in: Audio
3.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ho even je zit helemaal verkeerd. Met wat je wil en wat je laat zien. Het apparaat wat je laat zien is een Digitaal naar Analoge stereo converter. Wat jij wil is zoals ik het lees (maar ben niet zeker). Analoog 5.1 (drie stereo jacks) naar optisch (toslink). De input is dan analoog en de output digitaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je 100% zeker dat je geen optische uitgang op je PC hebt zitten? Of een HDMI kabel? Die kan namelijk ook prima 5.1 geluid doorsturen met beeld erbij, zo heb ik mijn PC aangesloten op mijn receiver. PC>HDMI>Receiver>HDMI>TV.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@koraal19 Input en output zijn altijd enorm belangrijk, signaal gaat maar 1 kant op.
koraal19
8 jaar geleden
Ik heb geen optische poort op pc en de bedoeling is analog naar digital,ik heb begrijpen dat input analog en output digital moeten zijn zo dit is niet de goeie converter maar bestaat zo een converter met input analog en output digital?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.0 of 5.1?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En je hebt ook geen HDMI uitgang op je PC/videokaart?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zou ik een goedkope videokaart gaan halen met HDMI. Die prik je in je PC en dan kan je niet alleen geluid maar ook films/video van PC op je TV kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als je alleen audio wil zou ik een geluidskaart gaan halen met optisch uit. Maar dan snap ik niet waarom je 5.1 en optisch wil. Dan volstaat analoog vanuit PC naar analoog receiver prima.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus Film (5.1)> Videokaart halen MET!! HDMI
Audio(2.0)> jack naar tulp van PC naar receiver Of was je van plan die paar 5.1 opgenomen CD's te gaan luisteren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://tweakers.net/pricewatch/311532/asus-gt610-sl-1gd3-l.html
koraal19
8 jaar geleden
bedankt voor reactie,
ik zie voor 5.1 is een geluid kaart met optisch uit gaan beste oplossing,maar nog mals is er geen convertor daar voor
(input analog en output digital)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.lightinthebox.com/nl/analoog-naar-digitaal-audio-converter-p-n0008_p1457436.html?currency=EUR&litb_from=paid_adwords_shopping&litb_from=&adword_mt=&adword_ct=84188220314&adword_kw=&adword_pos=1o1&adword_pl=&adword_net=g&adword_tar=&adw_src_id=1810908567_301588514_21687237914_kwd-117284547555&gclid=Cj0KEQjw35-vBRD3qKz8hPezlIIBEiQAOeKNrvtnhj_f8eGHzVTlaw3Jhq5b8hTndMzMCx0c8tWVSqEaAl508P8HAQ Stereo goed te vinden. 5.1 niet. Maar nogmaals ik zie ook niet in wat je met 5.1 wil als je toch geen films gaat kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik zie voor 5.1 is een geluid kaart met optisch uit gaan beste oplossing, Die zin is moeilijk te volgen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor 5.1 is een videokaart de beste oplossing. Voor audio zie ik niet in waarom je niet gewoon analoog naar analoog gaat. Leg eens uit wat je plan is, dan kan ik beter helpen.
koraal19
8 jaar geleden
dit is precies wat ik zocht,5.1 afspelen op receiver zonder HDMI en dat gaat inderdaad om 5.1 audio opnamen,
hartelijk bedankt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is precies wat je zocht? Wat ik link is stereo 2.0
koraal19
8 jaar geleden
ik zie het nu,
via dit convertor kan geen 5.1 geluid ,dus videokaart optie,
toch bedank.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://tweakers.net/categorie/53/geluidskaarten/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjpKBYnpqcGZValKVoYGBjogncmpvpl5SlZATjFQnVtmTklqUbGSVbWSiYmxJYguS8xRsopWMrY0MlKKra2tBQA Je kan ook voor een externe oplossing kiezen met USB bijvoorbeeld. Inbouwen(PCIe) is zelf goed te doen. Kwestie van een schroevendraaier kunnen hanteren.

Het beste antwoord

Het adaptertje dat op de foto's staat is een Digitaal naar Analoog Converter, ook wel DAC genaamd.
Die zet dus een digitaal (pcm geluidsbron) om naar een analoog (Vpp) geluidssignaal dat door een gewone stereo versterker verder versterkt moet worden.
Deze adapters kun je maar in een richting aansluiten, nl. Digital IN en Analoog UIT.
Je kunt er dus NIET van een Analoog signaal een Digitaal signaal mee maken.
Daarvoor zou je een ADC (Analoog/Digitaal Converter) moeten hebben en dan in jouw geval een meerkanaals 5.1 uitvoering. Die zijn er voor zover ik weet niet.

Maar dat daargelaten, het nut van zo'n ding is een beetje overbodig (en duur) omdat je het kennelijk alleen voor de overdracht van (optisch) digitaal signaal tussen je pc en 5.1 versterker denkt nodig te hebben omdat je receiver een optische Ingang heeft.
En dat is een misvatting. Ook 5.1 signalen zijn in principe stereo signalen die gewoon via stereo verstuurd worden.

Je kunt je signalen dus prima zonder enige vervorming en verlies op Analoge wijze aan je receiver aanbieden via de gewone audio lijn uitgangen van je geluidskaart.
Maar het kan ook digitaal met een COAXiaal kabel, als je geluidskaart zo'n uitgang heeft. Je receiver heeft naast de optische ingang dan ook vast een COAX ingang, die is ook digitaal.

Dolby® Surround of THX® signaal is gewoon stereo signaal waarop de extra surround informatie 'gesuperponeerd' is. Alleen (Dolby®) surroundversterkers hebben daarvoor extra hardware aan boord die die informatie kunnen extraheren (filteren) en weergeven op meerdere gescheiden kanalen. Gewone stereo versterkers geven zo'n signaal als stereo door.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"En dat is een misvatting. Ook 5.1 signalen zijn in principe stereo signalen die gewoon via stereo verstuurd worden." Nee. Vroeger werd er idd via stereokabels 2.1 of zelfs 6 kanaals via een truc verstuurd (Dolby Pro Logic geloof ik). Tegenwoordig is 5.1 (DD of DTS ) daadwerkelijk 6 kanaals (of veel meer met Dolby True HD en DTS-HD), er zitten dan ook 3 stereojack uitgangen op een 5.1 geluidskaart. *Ik zou mijn god niet weten hoe je een PC in zou moeten stellen dat hij pro logic over een stereokanaal aanbiedt. Aan de andere kant heb ik ook nog niet een receiver gezien die 6 tulp/3jack analoog ingangen heeft (want dat zou ook prima kunnen. *Wellicht kan het wel, maar dan zou ik graag de uitleg daarvoor zien(theoretisch moet het sowieso wel kunnen). Waar jij over praat (matrix encoding):
https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Surround De huidige stand van zaken (native/dedicated kanalen):
https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital
(ook niet allemaal om zo de oude methode ook nog te kunnen ondersteunen) Het is dus geen misvatting, tegenwoordig werk het echt zo. ploatje met geluidskaart (7.1 dus 4x stereojack)
http://ic.tweakimg.net/ext/i/1263809021.jpeg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naar mijn mening is (idd door het ontbreken van 5.1 analoog naar digitaal converters, -heb zelfs even gezocht-) de meest relevante oplossing een geluidskaart met optisch en/of COAX te kopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(De "verkeerd-om" versie bestaat wel)
http://columbiaisa.50webs.com/audio_converter_sewell.jpg Ah en de receiver met 6x tulp analoge 5.1 input:
http://s176.photobucket.com/user/crackinhedz/media/onkyo-595-receiver-rear-panel-close.jpg.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, bedankt voor het uitzoeken mr.Tomaat. :)