wat gebeurd er als je een 110volt aansluiting stopt op een 240 volt stopcontact?

heb mijn subwoofer van 110volt aangesloten aan een 240volt stopcontact. ik hoorde een soort blaas geluid, maar het klonk gewoon zoals een speaker normaal klinkt als je hem net aansluit.

ik moet nu een 110v naar 240v doorschakeling kopen, maar kan dat nog wel? zou de subwoofer nu al kapot zijn gegaan of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
1.4K

Antwoorden (2)

Vaak zit er in producten al een omvormer, zodat het op 110 én op 240 volt te gebruiken is. Als dit niet het geval is, zou het kunnen dat er een overspanningsbeveiliging in zit in de vorm van een zekering. Als dit niet zo is, dan is er een hele grote kans dat de subwoofer niet meer (goed) zal functioneren. Dat kunnen we alleen zeker weten door hem te testen of onderzoek te doen naar de beveiliging in de subwoofer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als er een overspanningsbeveiliging op zit die die 240volt niet door laat gaan, is het nog te gebruiken, maar als die er niet op zit kan ik het vergeten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grote kans ja, het is natuurlijk niet met 100% zekerheid te zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, bedankt. Ik stuur wel een mail naar het bedrijf om te vragen of dat erin zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor merk type sub is het?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Als dit zo is:
"Vaak zit er in producten al een omvormer, zodat het op 110 én op 240 volt te gebruiken is." Staat dat dan ook niet met een sticker op de achterkant?
110 volt zoals gebruikt in Amerika werkt op een wisselspanning van 60 Hz, bij ons geldt een wisselspanning van 50 Hz. Simpel omlaag brengen van de spanning werkt in veel gevallen niet, omdat het toestel gebruik maakt van de frequentie.

Bij een klok bijvoorbeeld. Als je de spanning van 220 omlaag brengt naar 110 volt werkt de klok wel, d.w.z. de wijzers draaien, maar hij loopt te langzaam. Dit komt omdat de klok het aantal wisselingen per seconde gebruikt om tijd te meten, en er zijn bij ons minder wisselingen dan in Amerika.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag.
Computoon
9 jaar geleden
De klok blijft op tijd lopen door gebruik te maken van de frequentie van de wisselspanning (Hertz). Die staat los van de hoogte van de spanning