Mijn Sony receiver geeft foutmelding: Protect, wat nu?

Mijn Sony reciever type STR-DG700 geeft in het display de melding: PROTECT en schakelt vervolgens uit.
Het resetten werkt niet, heeft iemand een oplossing?

Alvast mijn dank, Kees.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
14.5K

Het beste antwoord

Als de versterker voorheen altijd probleemloos heeft gewerkt op de bestaande configuratie dan is er naar alle waarschijnlijkheid toch een defect opgetreden.

Het kan zijn dat een van de luidsprekers (of de interne filterschakeling daarvan) in de fout gaat. Je versterker detecteert dat en schakelt de 'protect' mode in. De uitgangen naar de speakers worden dan uitgeschakeld. Probeer eens 2 andere speakers, als je die hebt, aan te sluiten en kijk of de storing dan verholpen is. Als dat zo is dan is zeker een van de speakers niet in orde.

Je kan ook, maar dat mag maar heel kort, eerst per kanaal met 1 speaker de zaak testen. Dus eerst Links met 1 speaker, op de Rechtse uitgang sluit je niets aan. Daarna verder Rechts testen en daarna verder met de andere speaker de procedure herhalen.
Treedt de fout dan op een gegeven moment weer op dan weet je meteen wat de boosdoener is.

Het kan ook zijn dat de versterker zelf op de uitgangen in de fout gaat. Vaak is een lekkende of doorgeslagen ELCO (een condensator) het probleem, dit veroorzaakt dan kortsluiting of veel te grote impedantieafwijkingen waarop de 'protect' schakeling reageert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank!

Andere antwoorden (2)

Protect is een ander word voor bescherming. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je een virus oploopt en je Adobe Flash Player, Avira ofzoiets moet downloaden, dat geeft aan wanneer je een virus oploopt je computer kan dan bestanden scannen door met je rechtermuisknop op het icoontje te klikken. En als het een gevaarlijk bestand is geeft hij dat aan, en 1 in de week wil Avira of Adobe je computer volledig scannen om aan te geven over een virus is. Probeer maar is :) Veel succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je Joannnx, maar dit gaat heel ergens anders over, namelijk mijn versterker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oooh..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een receiver is gewoon een tunerversterker in het Hollands vertaald.
Dus wat flash player en Avira ermee te maken hebben ???
Volgens de gebruiksaanwijzing duidt deze melding op een fout in de aansluiting van een van de luidsprekers.
Waarschijnlijk is er kortsluiting op een van de luidsprekeruitgangen, de versterker beschermt zichzelf tegen doorbranden.
De draden van de speakers achterop de versterker kunnen makkelijk gedeeltelijk losraken en contact maken met een naastliggende aansluiting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan Koosknip: Bedankt maar dit geeft mijn handleiding ook aan, maar dat biedt geen soelaas..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de versterker zelfs uitschakelt als er geen speakers verbonden zijn dan is het waarschijnlijk dat de versterker zelf defect is.