Hoe kan ik mijn wekkerradio aansluiten op mijn 12 volt accu in mijn auto?

Ik heb een autotje gekocht. Nu wil ik een muziekje draaien tijdens het rijden. Aangezien ik een wekkerradio met goeie kwaliteit boxjes en blue tooth heb vroeg ik me af of ik deze kan aansluiten op mijn accu ik gebruik deze weinig en een nieuwe autoradio met nieuwe boxjes van een beetje kwaliteit kosten me te veel geld. De wekkerradio is nu gewoon op netstroom en onderop geeft hij aan 12V - 2a.
Ik heb weinig verstand van electronica. Is het mogijl om de ze bluetooth speaker wekker radio aan te sluiten via een 12 volt accu? Ik hoor graag van u. Alvast bedankt

Toegevoegd na 3 uur:
Ik heb een autotje gekocht. Nu wil ik een muziekje draaien tijdens het rijden. Aangezien ik een wekkerradio met goeie kwaliteit boxjes en blue tooth heb vroeg ik me af of ik deze kan aansluiten op mijn accu ik gebruik deze weinig en een nieuwe autoradio met nieuwe boxjes van een beetje kwaliteit kosten me te veel geld. De wekkerradio is nu gewoon op netstroom en onderop geeft hij aan 12V - 2a.
Ik heb weinig verstand van electronica. Is het mogijk om de ze bluetooth speaker wekker radio aan te sluiten via een 12 volt accu? Ik hoor graag van u. Alvast bedankt

------------------------------------------------------------

Er zit een foto bij van mijn wekker radio.
Is het handiger om toch een autoradio + speakers te kopen ?
(Het is niet een erg sterke accu dus wil ik weten of het zuiniger is om een autoradio te kopen of om mijn wekker speakers aan te sluiten)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dit is in principe mogelijk.
Werkt de wekkerradio op een adapter?
Vergeet niet dat ook de bluetooth speaker of opgeladen moet zijn dan wel eek van voeding voorzien moet worden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De wekkerradio werkt op een adapter. Op de adapter staat
Input: 100-240v 50/60hz 45-70VA 0,6A
Output: 12V --- 2,0A — * +
Ik ben niet opzoek naar een omvormer omdar ik denk dat mijn accu daar niet krachtig genoeg voor is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een juiste stekkertje (die in de 12 DC in past) kun je deze in de auto aansluiten. (Zorg wel dat je + en - correct aansluit met eventueel een zekering er tussen).
Zolang je de radio niet lang aan hebt staan zonder de motor van de auto te laten draaien zal dit geen probleem opleveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor uw snelle reactie.
Kan ik gewoon de het draad door knippen een zekering er tussen plaatsen en de plus en de min aansluiten op mijn accu? Of heb ik echt een speciaal draad nodig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kan ik erachterkomen welke van de 2 draadjes + is? Op de ene staan streepjes en op de andere letters als 20awgx2c
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zekering tussen de + draad dan. :)
En wellicht een idee om aan de ander kant een sigaretten plug te maken (als er een aansluiting in je auto zit).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt ook pluggen met ingebouwd zekering.
https://www.google.nl/search?q=sigarettenplug&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=5v7ZVIOALdPWap-1gZAH&ved=0CCIQsAQ
Beste is om even te meten welke plus (middelste pennetje) is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En met DC stekker. :)
http://www.allekabels.nl/dc-dc-adapter/1047/6907/sigarettenplug-naar-dc-plug.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog meer keuze..
http://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1354.html

Antwoorden (2)

Met behulp van een omvormer 12V. - 230 V.
https://www.conrad.nl/nl/e-ast-cl300-12-omvormer-300-w-12-vdc-230-vac-514913.html?sc.ref=Homepage
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Niet zo'n slim antwoord als je op de foto duidelijk kunt zien dat de wekker een 12V ingang heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel een slim antwoord zodra de motor van de auto draait loopt de spanning al snel op tot 14 volt. dit kan wel eens schadelijk zijn voor de wekker. mijn advies gebruik gewoon een omvormer.
Ja, je kan deze wekkerradiospeaker probleemloos in je auto gebruiken zonder verdere aanpassingen.
De meest eenvoudige manier van aansluiten is om een apart kabeltje te maken met aan de ene kant het 12 Volt ingangsplugje (+ draad in de kern, - is de buitenkant) voor in de wekkerradiospeaker en aan de andere kant een zgn. sigarettenstekker voor in de sigaretstekerbus van de auto.

Zulke kabeltjes zijn waarschijnlijk niet kant en klaar te koop dus zul je dat zelf moeten fabriceren. Misschien heb je ergens nog een adapterkabeltje liggen met een passende ingangsplug. Dan kun je daar een geschikt kabeltje van maken om in de auto te gebruiken. Die losse sigarettenstekkers kun je bij veel tankstations kopen. Vroeger ook bij Halfords, maar die is niet meer. Ook automaterialenzaken hebben die losse stekkers.

De sigarettenstekker sluit je zo aan dat de + draad op de binnen aansluiting komt, de buitenste is de min. Een aparte zekering is niet nodig want de sigarettenstekerbus van de auto is altijd gezekerd, meestal 10 A. Maar je kunt ervoor kiezen om toch een apart gezekerde sigarettenstekker te kopen, daar zit dan meestal een 5 A zekering in.

Het voordeel is ook dat de stekerbus alleen onder spanning komt te staan als het contact van de auto is ingeschakeld.

Let wel op! Als je een auto van een Engels of Australisch merk hebt, dan kan het zijn dat de + en - zijn omgedraaid!!!! Check dat dus ook. In dat geval moet je aan de sigarettenstekkerzijde de + en - andersom monteren. Dus - in de binnenaansluiting en + aan de buitenaansluiting. Bij alle overige merken en typen is de plus + binnen en de min - buiten.