Hoe kan ik mijn wekkerradio aansluiten op mijn 12 volt accu in mijn auto?

Ik heb een autotje gekocht. Nu wil ik een muziekje draaien tijdens het rijden. Aangezien ik een wekkerradio met goeie kwaliteit boxjes en blue tooth heb vroeg ik me af of ik deze kan aansluiten op mijn accu ik gebruik deze weinig en een nieuwe autoradio met nieuwe boxjes van een beetje kwaliteit kosten me te veel geld. De wekkerradio is nu gewoon op netstroom en onderop geeft hij aan 12V - 2a.
Ik heb weinig verstand van electronica. Is het mogijl om de ze bluetooth speaker wekker radio aan te sluiten via een 12 volt accu? Ik hoor graag van u. Alvast bedankt

Toegevoegd na 3 uur:
Ik heb een autotje gekocht. Nu wil ik een muziekje draaien tijdens het rijden. Aangezien ik een wekkerradio met goeie kwaliteit boxjes en blue tooth heb vroeg ik me af of ik deze kan aansluiten op mijn accu ik gebruik deze weinig en een nieuwe autoradio met nieuwe boxjes van een beetje kwaliteit kosten me te veel geld. De wekkerradio is nu gewoon op netstroom en onderop geeft hij aan 12V - 2a.
Ik heb weinig verstand van electronica. Is het mogijk om de ze bluetooth speaker wekker radio aan te sluiten via een 12 volt accu? Ik hoor graag van u. Alvast bedankt

------------------------------------------------------------

Er zit een foto bij van mijn wekker radio.
Is het handiger om toch een autoradio + speakers te kopen ?
(Het is niet een erg sterke accu dus wil ik weten of het zuiniger is om een autoradio te kopen of om mijn wekker speakers aan te sluiten)

Weet jij het antwoord?

/2500

Met behulp van een omvormer 12V. - 230 V. https://www.conrad.nl/nl/e-ast-cl300-12-omvormer-300-w-12-vdc-230-vac-514913.html?sc.ref=Homepage

Ja, je kan deze wekkerradiospeaker probleemloos in je auto gebruiken zonder verdere aanpassingen. De meest eenvoudige manier van aansluiten is om een apart kabeltje te maken met aan de ene kant het 12 Volt ingangsplugje (+ draad in de kern, - is de buitenkant) voor in de wekkerradiospeaker en aan de andere kant een zgn. sigarettenstekker voor in de sigaretstekerbus van de auto. Zulke kabeltjes zijn waarschijnlijk niet kant en klaar te koop dus zul je dat zelf moeten fabriceren. Misschien heb je ergens nog een adapterkabeltje liggen met een passende ingangsplug. Dan kun je daar een geschikt kabeltje van maken om in de auto te gebruiken. Die losse sigarettenstekkers kun je bij veel tankstations kopen. Vroeger ook bij Halfords, maar die is niet meer. Ook automaterialenzaken hebben die losse stekkers. De sigarettenstekker sluit je zo aan dat de + draad op de binnen aansluiting komt, de buitenste is de min. Een aparte zekering is niet nodig want de sigarettenstekerbus van de auto is altijd gezekerd, meestal 10 A. Maar je kunt ervoor kiezen om toch een apart gezekerde sigarettenstekker te kopen, daar zit dan meestal een 5 A zekering in. Het voordeel is ook dat de stekerbus alleen onder spanning komt te staan als het contact van de auto is ingeschakeld. Let wel op! Als je een auto van een Engels of Australisch merk hebt, dan kan het zijn dat de + en - zijn omgedraaid!!!! Check dat dus ook. In dat geval moet je aan de sigarettenstekkerzijde de + en - andersom monteren. Dus - in de binnenaansluiting en + aan de buitenaansluiting. Bij alle overige merken en typen is de plus + binnen en de min - buiten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100