kan ik mijn goedkope microfoon beter laten klinken al ik er een kommetje omheen vouw?

ik pak een papieren wegwerp bordje en ik knip die tot in het midden in, ik vouw er een trechtertje van en knip de punt er af. ik zorg ervoor dat de microfoon door het midden in het trechtertje zit. heb ik nu betere kwaliteit geluid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer het zou ik zeggen. Ik kan me voorstellen dat er iets van een echo/galm ontstaat, maar dat zal je zelf moeten ervaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt dan hooguit iets van een soort richtmicrofoon gemaakt.
Of het beter klinkt? Tja dat hangt er van af wat je beter vindt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
MrTomaat haalt me de woorden uit de mond. Wat kan er mis gaan bij het even uitproberen.

Antwoorden (2)

Nee, je hebt nu geen betere kwaliteit geluid... Maar wel harder als dat je bedoeling is.
Je kunt beter het opgenomen geluid van je crappy microfoon bewerken met Audacity o.i.d en gebruik dan het dynamics filter om het (veel)beter te laten klinken....
Internet staat vol met tips, over hoe en wat qua dynamics instellingen in Audicity.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een goedkope microfoon heeft een slechte kwaliteit om vele redenen.
1. Ze produceren vervorming. Dat kun je niet corrigeren met welk omhulsel dan ook, de vervorming blijft.
2. Ze produceren ruis. Ook dat laat zich niet beinvloeden door de verpakking.
3. Ze reproduceren niet alle frequenties even hard. Dat laat zich juist wel sterk beinvloeden door de behuizing. Dus als je er een kartonnen trechtertje omheen vouwt, beinvloed je de sterkte van de frequenties enorm. Nader bepaald: er treedt een resonantie binnen de trechter op, die lijkt op de beinvloeding die je hoort wanneer je zelf door zo'n trechter praat. Als je heeeel veel geluk hebt, heft dat de problemen in de frequentiecurve van het goedkope microfoontje op, maar waarschijnlijk heb je pech en wordt het alleen maar erger.
4. Ze hebben een slechte richtingsgevoeligheid. Die wordt heel erg sterk beinvloed door een kartonnen trechter en nooit op een positieve manier.

Zoals de anderen al adviseren: gewoon proberen, wat kost zo'n stukje karton nou helemaal. Maar ik geef je weinig kans op succes.