Hoeveel speakers kunnen er op een 8 ohm versterker voor een platenspeler?

Ik heb een oude versterker van Phillips voor mijn platenspeler (platenspeler is 220-230 V ~ 50-60 HZ). Nu heb ik een aantal boxen gekregen en ik wil graag weten welke/hoeveel ik erop kan aansluiten.
Achterop de versterker (boven de rode en zwarte klemmetjes) staat 'two speaker system 8 ohm', onder de klemmetjes staat 'one speaker system 8 ohm'. Naast de klemmetjes zit een stickertje met daarop 220 V ~ 50 HZ 150 W.
Nu heb ik vijf soorten speakers:
2 van Akai (3 ohm en 10 W)
2 van Sony (8 ohm - hier staat geen W bij)
1 van Panasonic (5 ohm en 55 W max) (relatief groot)
1 van Ciatronic 3 way speaker system (is een unit) (8 ohm en 150 W)
5 van Panasonic (5 ohm en 55 W max) (deze zijn heel klein)

Nu weet ik dus alleen niet wat ik kan aansluiten.
Bij voorkeur heb ik zoveel mogelijk speakers aangesloten (mooi vol geluid).
Alle speakers hebben verder een rode en een zwarte aansluiting/draadjes, behalve die twee soorten van Panasonic, die hebben wit en blauw.

Ik weet helemaal niets van techniek en zeker niet van stroom, ik heb zelfs geen idee wat Ohm, Volt en Watt precies betekenen, en ik wil dus niet zomaar wat doen omdat ik bang ben dat ik het dan opblaas of doorbrand.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor type versterker is het?
Die 150W is waarschijnlijk het opgenomen (uit wandcontactdoos) vermogen en niet de aa de speakers geleverde vermogen.

Het beste antwoord

Eigenlijk kun je hier alleen de 2 van Sony met 8 ohm aansluiten.
De Panasonic (5 kleinen + 1 grote subwoofer) is een 5.1 set, deze is alleen geschikt als je versterker 5.1 ondersteund en heeft te weinig Ohm (weerstand)
Als er 8 Ohm op de versterker staat, moeten de speakers ook minimaal 8 Ohm hebben,
knoop je er speakers aan die minder Ohm hebben, dan kan bij hoog volume de versterker te warm worden en kapot gaan.
Ohm staat voor weerstand, de versterker moet minimaal deze weerstand hebben.

Ook is het niet per definitie zo dat meer speakers voller geluid geven, zeker niet als ze allemaal verschillend zijn.

Als je de zaak heel wil houden kunnen er dus alleen de 2 sony's aan.

Toegevoegd na 10 minuten:
Om je vraag te beantwoorden: er kunnen dus 2 sets speakers aan, per set moeten de speakers hetzelfde zijn voor een betere geluidskwaliteit.
Elke set moet minimaal 8 Ohm zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank! Maakt het verder nog uit aan welke kant ik de draadjes de rij klemmetjes doe? (maakt het nog uit of ik ze in de bovenste/onderste rij erin doe, of links of rechts in de rij?)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je op je foto van de versterker kijkt zie je "System A" staan, dat zijn de twee rode en twee zwarte ingangen aan de rechterkant.
De bovenste rode en zwarte zijn voor de linker speaker en de onderste rode en zwarte voor de rechter speaker. Op de voorkant van de versterker zit waarschijnlijk een keuze schakelaar of knop met daar op "system A" en "system B", deze moet op "system A" staan. Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, alleen we weten niet wat het vermogen is van de Sony speakers en uitgangsvermogen van de versterker
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat is waar, als de versterker veel meer vermogen heeft als de speakers kun je de speakers opblazen als je ondanks de vervormingen langdurig het volume veel te hoog houd.
Dus als je enigszins een vervorming hoort uit je speakers draai het volume wat terug, en gooi nooit het volume in een keer open.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2 speakers van 5 Ohm in serie kan ook. En ander combinaties welke te samen de 8 Ohm overschrijden. :)
Let op! Versterkers die juist onvoldoende vermogen kunnen leveren aan speakers (dus speakers meer vermogen dan versterker) zijn geneigd je speaker te vernielen op hoog volume.
En of het geluid op deze manier beter wordt betwijfel ik ook sterk..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Technisch is het mogelijk ze in serie te plaatsen, maar of dat mooi klinkt, bovendien gebruik je dan maar 1 uitgang, je moet aan de andere uitgang dezelfde combinatie hangen anders kom je terecht in "knooiwerk". Nogmaals, als je de vermogens van zowel speakers als de versterker niet weet, wees voorzichtig met de volumeknop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kleine verbetering, hoewel de redenatie wel gewoon klopt. Die Ohm staat voor impedantie in het geval van een versterker. Weerstand klopt in dit geval niet echt omdat weerstand in rekenkundig opzicht werkt met reële getallen terwijl impedantie op zichzelf al uit gaat van complexe getallen. Verschil is dat complexe getallen een punt zijn uit een wiskundige regio in een grafiek terwijl weerstand uitgaat van die rechte lijn. In het geval van een elektrische weerstand gaat het om simpelweg de weerstand in de bedrading en componenten terwijl in het geval van een versterker de invloed komt van de bewust gekozen componenten die geregeld zijn en zodoende op een bedoelde impedantie uitkomen. Maar goed, slechts een detail dat je wellicht al wist. Zoals gezegd klopt de redenatie wel en wordt niet voor niets dezelfde eenheid plus omega als bijbehorend symbool gebruikt. De grootheid is echter niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen knop voor system a of system b op mijn versterker. Ik heb ze nu allebei geprobeerd, maar ze werken geen van beide. Ik snap nu niet meer zo goed hoe ik hem moet aansluiten.
Ik wil wel foto's uploaden, maar dat kan niet in zo'n reactie volgens mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Foto's zul je op een externe site (zoals Photobucket b.v.) moeten zetten en een link in de reactie plaatsen. Zit er op de versterker een keuzeknop voor de bron? zoals b.v. CD, AUX, TAPE?
Waar heb je de platenspeler op aangesloten, hoe heet die ingang op je versterker?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou toch heel graag het type versterker willen weten, bij nader inzien staat op de foto ook "MFB" (motional feedback), dit zijn versterkers die in de jaren '70 en '80 gebouwd zijn door Phillips en bedoeld zijn voor actieve (met eindversterker) speakersystemen.