Woofer van 1500W wat voor versterker zou ik moeten kopen?

İk heb een kist met 2 x 750W boksen voor mijn auto audio.
Nu wil ik weten hoeveel watt versterker ik erbij moet aanschaffen zolang mijn speakers niet overbelast word of schade kan krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.2K

Het beste antwoord

Die 750 Watt is Piek. Je zal moeten opzoeken wat ze continu gebruiken. Sluit je beide speakers apart aan, in serie of parallel? In alle 3 de gevallen heb je een andere versterker nodig. Ook is het belangrijk te kijken wat voor impedantie de speakers hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een versterker van minimaal 1500 Watt. Dus dat was makkelijk. Maar nu: je bent voor het lapje gehouden. Speakers van 750 Watt bestaan niet voor in de auto. Misschien 75 Watt. Je auto kan niet eens de stroom leveren voor 1,5 KW speakers. Dan moet je stroomkabels gaan leggen waar 125 A door loopt. Al je zekeringen zouden eruit vliegen. Als je een extra dynamo laat installeren en vingerdikke kabels zou aanleggen
kom je een beetje in de richting.
escape
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Het is echt grote onzin. Net zoals boxjes die bij een PC worden geleverd met '100 Watt' op de doos geschreven.
Het zou misschien piek-vermogen kunnen zijn, maar dat betekent helemaal niets, als boxen 1 milliseconde een bepaald vermogen kunnen verwerken, en het zegt al helemaal niets over het vermogen van je versterker. Laat je niet foppen door reclame-kreten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie hebben beide gelijk, maar hebben het over andere waarde's.
Piek en RMS vermogen. En dan nog wordt er veel met getallen geknoeid. 100 Watt RMS klinkt bij het ene merkt veel harder (en mooier) als bij het andere. Oja: 750 "echte Watten" en meer bestaan ook voor in de auto, maar dan ga je al best extreem.
Maar het kan altijd gekken:
15.000 Watt aan vermogen en 23.000 Watt aan geluid:
(echte watten)
http://www.youtube.com/watch?v=yti-GQa5n0I&feature=related
Het is moeilijk te bepalen wat voor versterker je moet pakken zonder verdere gegevens over de speakers. Zijn ze 2ohm, 4ohm of 8ohm impedantie. Wat is de gevoeligheid van de subwoofer. Wat is de continu belasting van de speaker. Die 750 watt is inderdaad de piekbelasting. Ik zou mijn versterker overigens niet te groot kiezen. Dat kan je accu en je dynamo niet aan. En bedenk dat met zulke piekbelastingen je niet uitkomt met een kabeltje vanaf je accu naar de versterker. Dan zul je capacitors ertussen moeten zetten om die piekstromen van de accu op te vangen. Anders maak je kans je electronica van je auto kaduuk te krijgen. Al met al een dure hobby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leesvoer over het het opblazen van een speaker werkt:
http://www.goeievraag.nl/vraag/boxen-opblazen.251332
Neem dus een versterker die niet te licht is.

die 2 x 750W is zeer waarschijnlijk het piekvermogen van de speakers,
je moet het RMS, normale of continu vermogen weten en daar dan met je versterker ruim boven gaan zitten.

Als je het merk en type zegt dan kunnen we je verder helpen.