wat betekent frequentiebereik van het geluid?

vaak als je een speaker koopt staat er bij uitleg frequentiebereik.
bijvoorbeeld bij de jbl charge stealth (een speaker) daar staat: 150 Hz – 20 kHz en bij de jbl flip 2 staat: 100 Hz - 20 KHz. maar welke is dan beter of heeft harder geluid en wat betekent het?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
3.8K

Antwoorden (1)

Geluid is trilling van de lucht. De frequentie betekent hoeveel trillingen per seconde. Dat wordt uitgedrukt in Hz (Hertz). Hoe minder trillingen des te lager klinkt het.... en uiteraard ook het omgekeerde.
De cijfers, bv 20-20.000 Hz betekent dus dat een luidspreker die frequenties kan weergeven. Merk daarbij wel op dat het niets zegt (en dus ook niet doet) over hoe hard welke frequentie wordt weergegeven.
Vaak wordt er een scheidingsfilter samen met meerdere luidsprekers toegepast om een enkele luidspreker niet al die frequenties te laten weergeven. Dat laatste levert mindere kwaliteit dan meerder luidsprekers met een scheidingsfilter.
Zo'n filter kom je meestal tegen voor 2 of 3 luidsprekers waarbij elke luidspreker maar een deel van de frequenties krijgt.... en het dus beter klinkt.