Waarom is de zekering van mijn platenspeler doorgeslagen?

Ik heb een Technics SL-5 platenspeler staan. Hij is al geruime tijd niet gebruikt. Toen ik hem gisteren wilde gebruiken gebeurde er niets. Dus ik dat ding openen, bleek de zekering te zijn doorgeslagen. Dit moet eerder al zijn gebeurd want dit gebeurde gisteren niet. Nu heb ik een nieuwe zekering gekocht maar ik ben bang dat dat alleen het probleem niet gaat verhelpen. Daarom probeer ik uit te zoeken waarom hij is doorgeslagen. Echter zie ik niets dat op kortsluiting duidt of er toe kan leiden.

Weet jij het antwoord?

/2500

1. Het is een oude draaitafel van 30 jaar oud. De oorzaak kan in de motor liggen. Deze kan na een tijd niet gebruikt te zijn vaststaan en daardoor een te hoge stroom vragen. Meestal is het dan voldoende om de motor even op gang te helpen. 2. Zekeringen verouderen. Soms gaan deze stuk zonder duidelijke aanwijzing. Ook zonder dat je een brandlucht ruikt. Vervang de zekering voor hetzelfde type en probeer nog eens. Niet door een zwaarder type vervangen, anders is de kans groot dat er iets verbrandt en dat ga je wel ruiken. 3. De zekering zit in het secundaire circuit. De transformator zelf is vaak intern beveiligd met een thermische zekering. Deze kan ook defect geraakt zijn. Om uit te sluiten dat de trafo defect is, kun je deze doormeten met een ohmmeter. Als deze defect is, meet je geen weerstand. De primaire wikkeling (230) is dan onderbroken. Dit is niet eenvoudig te repareren. Toegevoegd na 1 minuut: Misschien ten overvloede, maar als je de transformator op weerstand gaat doormeten, altijd de steker uit het stopcontact halen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100