Waarom is de zekering van mijn platenspeler doorgeslagen?

Ik heb een Technics SL-5 platenspeler staan. Hij is al geruime tijd niet gebruikt. Toen ik hem gisteren wilde gebruiken gebeurde er niets. Dus ik dat ding openen, bleek de zekering te zijn doorgeslagen. Dit moet eerder al zijn gebeurd want dit gebeurde gisteren niet. Nu heb ik een nieuwe zekering gekocht maar ik ben bang dat dat alleen het probleem niet gaat verhelpen. Daarom probeer ik uit te zoeken waarom hij is doorgeslagen. Echter zie ik niets dat op kortsluiting duidt of er toe kan leiden.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe weet je dat dit gisteren niet gebeurde?
Zonder de boel door te meten is niet te zeggen of er ergens sluiting is dan wel te veel vermogen wordt afgenomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat er gisteren niks gebeurde toen ik hem aansloot. Normaal als een zekering doorslaat dan hoor je een knal en gaat het apparaat stinken... Waarmee moet ik dan meten en waar?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien gewoon ouderdom . Een zekering knalt er soms zo maar uit .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste kans is toch de draad of de stekker .

Antwoorden (1)

1. Het is een oude draaitafel van 30 jaar oud. De oorzaak kan in de motor liggen. Deze kan na een tijd niet gebruikt te zijn vaststaan en daardoor een te hoge stroom vragen. Meestal is het dan voldoende om de motor even op gang te helpen.
2. Zekeringen verouderen. Soms gaan deze stuk zonder duidelijke aanwijzing. Ook zonder dat je een brandlucht ruikt.
Vervang de zekering voor hetzelfde type en probeer nog eens. Niet door een zwaarder type vervangen, anders is de kans groot dat er iets verbrandt en dat ga je wel ruiken.
3. De zekering zit in het secundaire circuit. De transformator zelf is vaak intern beveiligd met een thermische zekering. Deze kan ook defect geraakt zijn. Om uit te sluiten dat de trafo defect is, kun je deze doormeten met een ohmmeter. Als deze defect is, meet je geen weerstand. De primaire wikkeling (230) is dan onderbroken. Dit is niet eenvoudig te repareren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien ten overvloede, maar als je de transformator op weerstand gaat doormeten, altijd de steker uit het stopcontact halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1. Hoe doe ik dat? De motor op gang helpen?
2. Ik heb inmiddels een nieuwe zekering gekocht, nadat ik de trafo heb doorgemeten en hij werkt zal ik hem hiermee testen.
Wat betreft de stekker: ik open geen enkel apparaat met de stekker aangesloten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben er even verder in gedoken. Hier vind je het schema: http://elektrotanya.com/technics_sl-5.pdf/download.html
Je kunt het met de nieuwe zekering proberen, maar als de zekering weer defect raakt is er toch iets serieus mis met de elektronica SL-5.. Het probleem zit 'm hoogstwaarschijnlijk in de gelijkrichting of elektronische aansturing van de platenspeler. Meet (zonder zekering erin) de weerstand tussen de 2 uitgaande draden naar de print (print dus aangesloten). Meet je een te lage waarde (paar ohm), dan is de gelijkrichter defect.
Controleer hiervoor op de grote printplaat dan eerst D1, C4, Q1 en vervang deze, indien defect. Hun posities vind je in het schema.
Zijn deze niet defect, dan wordt het al een stuk moeilijker en zul je beter een ervaren persoon ernaar laten kijken.