Weet iemand hoe ik een auto audio installatie binnen in huis kan installeren op één of andere manier? Dank u.

Het gaat over een systeem dat op 12V DC werkt ,
2 versterkers, boxen totaal 3500W )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (2)

Dat gaat op een losse accu wel, mits er geen oplader is aangesloten. Zelfs moderne opladers produceren een hevige fluittoon. Vooral Hallfords is erg goedkoop.
De enigste goede manier is eigenlijk een gestabiliseerde voeding, ze zijn te koop bij de radioonderdelenleverancier en ze zijn bepaald niet goedkoop: voor dat geld heb je wel 12 versterkers in de 2e-hanszaakjes voor!
Een iets slechtere manier maar die wel werkt is met een 4-tal losse computervoedingen in ijzeren gaatjesblik: ze kosten haast niets bij de 2e-handszaakjes, soms vind je ze gewoon langs de straat maar zoiets meerdraads nog parallel aansluiten moet je wel verstand van hebben anders gaat alles in rook op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat systeem inderdaad 3500W RMS levert, dan heb je minstens een 230 VAC naar 12 VDC voeding nodig die 3500/12=300 Ampère (!!!) levert, werkend op een vrije groep want primair zal de voeding 16 A nodig hebben.

Als dat zo is ben je beter af om versterkers aan te schaffen die rechtstreeks op het lichtnet werken. Een dergelijke voeding kost een vermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ MvanR :
De getallen komen uit de vraag... dus geef jezelf ajb een min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16A x 230V
Een huisgroep kan dus 3680W aan.
De vraagsteller heeft het over een installatie van 3500W.
Het wel of niet "echt" zijn van deze Watts is nog even in het midden, maar rekening gehouden met warmteverliezen door het niet 100% efficiënt kunnen draaien van de eindversterker is een 16A groep best aan de krappe kant (in theorie, ik ken versterkers niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We kunnen er rustig vanuit gaan dat die 2 versterkers geen 3500 Watt verstoken.
(de getallen uit de vraag gaan over de boxen, niet over de versterkers)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
m.a.w pmpo (het maximale vermogen dat hij kan leveren op 1 frequentie voor een zeer korte tijd.)
of een ander onzinnig nietszeggend, het komt voor de fabrikant het beste uit vermogen ;) enne ooit 300A uit een auto accu getrokken??? Ik geloof dat een auto accu rond de 50Ah zit.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een accu van 50Ah kan ook best 300A leveren (echter dan hooguit 10 minuten lang, theoretisch).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt helemaal, voor het moment van starten kun je met auto met een flinke diesel motor best wel zo'n stroom uit de accu trekken.
Bij de keuze van startkabels en de dikte van de koperkern dient rekening te worden gehouden dat er dergelijke stroom door de kabel kan lopen anders heb je bij zwaardere motoren een probleem en kun je toch nog niet starten of pas na een flinke tijd wachten, om nóg langer te lopen blauwbekken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok tuurlijk korte tijd kun je er behoorlijke stromen uit trekken in theorie zelfs kA (kabels ed ideaal beschouwen) ik bedoel 300A continu trekken omdat het een versterker is.
Wil er alleen mee zeggen dat er even nagedacht moet worden over de gegevens voordat er vanalles wordt gezegt over wat wel en niet kan, vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles kan in principe, er zijn al veel gekkere dingen gedaan om het gebied van car-audio. ;-) Ik twijfel om daarvan linkjes te plaatsen, gaat wel een beetje off topic dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt antwoord gegeven op de vraag,
dan is het geen probleem daarna of topic te gaan, zeker niet als het extra informatie voor de vraagsteller zou kunnen zijn. Maar is het de moeite: Ik denk niet dat zijn versterkers meer dan 300W per stuk verbruiken. Dus ik denk aan maximaal 600W, en dat alleen als alles op maximaal staat. De enige manier om hier achter te komen is als de vraagsteller er een Ampère-meter tussen hangt.