Kan ik deze oplader ter vervanging van mijn oude gebruiken?

Mijn oplader (voor een bluetooth speaker) is helaas zoek geraakt, maar nu heb ik een oplader gevonden die qua specificaties redelijk dichtbij komt.

De 'nieuwe' oplader:
Input: 100-240V ~ 50/60Hz 0.6A
Output: 12V === 1.5A

De oude oplader heeft de volgende specs:
Input: 100-240V ~ 50/60Hz 0.4A
Output: 14V === 0.85A

Als laatste staat er bij de ingang van het apparaat zelf: 'DC 12V'. Ik weet aleen niet of dit van invloed is.

En dus mijn vraag: kan ik deze oplader gebruiken zonder dat het apaaraat na een tijdje kapot gaat of kuren gaat vertonen.

Weet jij het antwoord?

/2500

de nieuwe lader heeft kennelijk het goede voltage. Het amperage is aanzienlijk hoger, maar dat is wat de lader maximaal kan leveren. Mijn inziens zou dit moeten kunnen, zeker omdat het apparaat zelf DC12V aangeeft (gelijkstroom, 12V). Ikzelf zou dit doen. Verder zie je dat de input iets hoger ligt, namelijk 0.6A. Wil alleen maar zeggen dat de lader zelf in staat is om maximaal 0.6A te trekken. Verbruik op de energierekening zou dit (op jaarbasis) een paar cent hoger kunnen zijn (wild guess, en waarschijnlijk gruwelijk te hoog ingeschat...). Nogmaals, ik denk dat dit kan, ikzelf zou het doen.

De nieuwe lader heeft een iets te lage spanning: om een 12 V accu op te laden moet de laadspanning hoger zijn om stroom te laten lopen. Als het spanningsverschil 0 V is loopt er geen stroom.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100