Hoeveel straling geeft een draadloze hoofdtelefoon (bereik van 15m) ? Waarmee valt dit te vergelijken?

Ik overweeg de aankoop van een draadloze hoofdtelefoon, maar ik ben heel voorzichtig met straling. Zo gebruik ik bijvoorbeeld geen mobiele telefonie en ook geen wifi. In hoeverre valt zo'n hoofdtelefoon onder stralingsbronnen (althans, het zendstation ervan)? Waarmee valt deze te vergelijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
2.4K

Het beste antwoord

De hoofdtelefoon zend naar mijn weten niets terug, maar dat hangt sterk van het type af natuurlijk, wat alleen jij nog weet. Afhankelijk van het type is de frequentie die de draaggolf gebruikt. 'Laagfrequente' modellen van bijvoorbeeld 433 MHz geven niet zo veel 'stralingsgevoel'. Banden als 2,4 GHz is een wat ander verhaal.
Ik heb die dingen altijd niet geapprecieerd omdat die draadloze koptelefoons een stuk minder fraai klinken dan bekabelde, tenzij het om vrij dure ging. Maar tijden zijn veranderd... Ga er anders eens eentje uitproberen in een zaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is gewoon een zender en ontvanger. Het apparaat aan de andere kant, versterker of pc of zoiets, is ook een zender/ontvanger.
De sterkte zal wel gering zijn. Een mobiele telefoon heeft een zender van ca 2 watt vermogen. Met enkele milliwatts zend vermogen kan zo'n hoofdtelefoon al werken.

Het is dus een stralingsbron, vermoedelijk op de 2 Ghz band.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo bang bent voor straling (ik geloof echter niet dat deze angst terecht is maar goed...) dan zou je kunnen overwegen om een draadloze infrarood hoofdtelefoon aan te schaffen.
Deze werkt dmv (voor ons onzichtbaar) infrarood licht.
Het is dus geen radiogolf.
Er zijn hoofdtelefoons die werken met een kleine FM-zender,maar voor jou dus blijkbaar ongeschikt ivm met je angst hiervoor.
Dus als je op zoek gaat vraag dan specifiek om een draadloze infrarood hoofdtelefoon.
Het nadeel van een infrarood hoofdtelefoon is echter wel dat je deze alleen kunt gebruiken in het zicht van de infrarood zender.
Met een radiogestuurde FM hoofdtelefoon kun je zelfs op grotere aftand tot soms wel 100 meter het geluid blijven ontvangen dus ook in andere ruimtes van het huis of in de tuin.