Hoe sluit ik mijn speakers aan?

Ik heb 2 speakers gekregen, zonder kabels of handleiding. Nu zou ik deze speakers graag op een mengpaneel aansluiten.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb trouwens een Alecto PA-45 amplifier dus deze moet er ook nog tussen, toch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je mengpaneel een ingebouwde versterker heeft kan het.
Anders zal je er eerst een versterker tussen moeten zetten.

Het beste antwoord

Zo te zien een bi-wiring aansluiting.
Gebruik dik stereokabel (1 1/2 kwadraat of beter) en sluit de luidsprekers HETZELFDE aan, dus als de versterker rood en zwart heeft moet je BEIDE luidsprekers of rood op rood of rood op zwart vv. aansluiten.
Het gaat erom dat -als je de luidsprekers in tegenfase aansluit- je de bas en stereodefinitie (deels) verknoeit.
Niet zelden klinkt een van de beide ZELFDE aansluitvarianten voor beide boxen beter dan de andere.
Haal de strips bij de luidsprekeraansluitingen NIET weg. Het maakt weinig uit of je de onderste of boverste aansluitingen van de box gebruikt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Gebruik een aux of CD ingang van de versterker waarop je je mengpaneel instuurt, deze horen eenzelfde gevoeligheid te hebben als de uitsturing van je mengpaneel
Pas op met din aansluitingen (5 polige plug), deze systemen werken vaak op 80mV ipv 775mV (vooal op de bandrecorder in/uitgangen)
Je kunt dan je versterker oversturen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Koop de kabels, gewoon bij je lokale doe-het-zelf of techniek winkel.
Gewoon aansluiten en klaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste "gewone" mengpanelen hebben een Line uitgang.
Deze "gewoon" aan een passief (wat dit is) speaker aansluiten gaat niet werken. Signaal vanuit mengpaneel zal eerst versterkt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een Alecto PA 45. Kan ik deze daar voor gebruiken?
En wat voor bekabeling ben ik hier bij nodig? Volgens mij heeft de amp alleen jack plug ingangen. http://www.gebruikershandleiding.com/Alecto-PA-45/preview-handleiding-44532.html?page=0001
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De luidsprekers zal je op de uitgangen van de PA-45 moeten aansluiten (NIET op 100v) Dit kan met gewoon luidspreker snoer.
http://www.toma-electronics.nl/contents/media/lsp-010%20luidsprekerkabel%20rood%20-%20zwart.jpg
Bekabeling om de mengpaneel aan de PA-45 aan te sluiten is afhankelijk van de uitgangen op het mengpaneel.
De enige en juiste manier is om eerst eens een kabel te trekken tussen je boxen, van zwart naar zwart versterker, van rood naar rood naar versterker. Tussen de versterker en je mengpaneel gebruik je een cinch kabeltje.
Van rood versterker (aux of tape) naar mengpaneel uitgang.
Van zwart versterker (aux of tape) naar mengpaneel uitgang.

Het mengapaneel, gebruik je vervolgens om van een CD speler / DVD speler enz. de kabeltjes naar je mengpaneel te doen in twee kanalen (links en rechts).

Wanneer je de DVD speler op kanaal 1 zet, (links en rechts) kan je met die schuif de boxen bedienen die aan de versterker zitten.

Succes!