Waarom is het geluid van mijn platenspeler zo zacht?

Ik heb pas geleden een radiomeubel gekocht (ik geloof van philips) waar een ingebouwde stereo met boxen in zit en daarnaast nog een platenspeler. De platenspeler werkt alleen niet, dus besloot ik een andere platenspeler die ik nog had staan erop aan te sluiten. Het probleem is echter dat het volume erg laag is.

Ik nam aan dat er wel iets van een versterker in zat aangezien die oude platenspeler er ook ooit op aangesloten was dus ik weet niet zo goed wat het probleem is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had overigens hetzelfde probleem toen ik die platenspeler aansloot op de versterker van mijn PC boxen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
9.7K

Het beste antwoord

De platenspeler heeft van zichzelf een zwak signaal. Dat signaal moet dan versterkt worden. Dat kan door aansluiting op een versterker met een phono-aansluiting of met een aparte versterker voor een platenspeler.
Het geluid moet niet alleen versterkt worden maar ook op een bepaalde manier (RCA-curve). Door de manier van opnemen en persen en op grond van internationale afspraken wordt dit al jaren zo gedaan.
Sommige platenspelers hebben tegenwoordig een ingebouwde versterker. Door middel van een schuifje kun je dan bepalen of het versterkte signaal gebruikt of het phono-signaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beide bedankt voor jullie antwoord, ik denk dan dat de oude platenspeler een ingebouwde versterker had. Dan ga ik maar is op zoek naar een geschikte voorversterker. Bedankt voor de uitgebreide info!

Andere antwoorden (1)

Een platenspeler moet altijd versterkt worden of op een phono-ingang aangesloten worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe zit dat dan precies met zo'n 5-pins DIN aansluiting? Want phono is toch alleen voor tulp?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zal toch echt voorversterkt moeten worden, dan wel buiten dan wel binnen de versterker.