Hoelang kan ik stilstaan in mijn auto met muziek, en hoe lang moet ik de motor laten draaien om de accu weer vol te hebben?

Ik weet dat er al een soortgelijke vraag op goeievraag.nl staat, maar hier heb ik niet veel aan.

Ik heb een Peugeot 206. 1,4L, uit het jaar 2000.

Ik heb voorin de auto 2 normale boxjes, achterin een 450 watt versterker met 2 boxen achterin, en een 1000 watt subwoofer.

Enig idee hoelang ik maximaal stilstaand muziek kan luisteren, en hoelang ik daarna de motor moet laten draaien om de accu weer vol te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
45.6K

Antwoorden (2)

Dat hangt veel af van de huidige toestand en de kwaliteit van je accu. Ook hangt het er vanaf hoe hard je je muziek zet en of het goed is aangesloten. Dit kan echt variëren van een halve minuut tot maximaal 1 uur voordat je accu leeg is.

Ook zijn er weer verschillende aspecten van belang tijdens het geheel opladen van je accu. Staan je lampen ook aan? Rijd je op de snelweg? Loopt hij alleen stationair enz enz. Dat is dus lastig te zeggen, maar als je gewoon normaal rijd zonder stroomverbruikers aan, ga dan uit van zeker 2 uur rijden voordat hij weer in zijn geheel is opgeladen.

Nogmaals, dit moet je zelf testen, want niemand kan je daar antwoord op geven hier. Dat verschilt echt per auto/accu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Als ik dit test en de accu gaat leeg, dan is dat toch geen probleem? (als de auto een stukje geduwt word kan de motor toch weer gestart worden?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een auto is waarbij je zelf moet schakelen wel ;) Echt goed voor je accu is het niet, om hem helemaal leeg te "spelen", maar dan weet je wel ongeveer wat hij aan kan. Tip: Neem iemand met een 2e wagen mee en een setje startkabels, of ga ergens op een (liefst zo stijl en hoog mogelijk) heuvel staan. In het laatste geval hoef je niet te duwen, maar laat je de auto van de berg af rollen ;)
Zoals Rena zegt, hangt van veel factoren af, maar ter vergelijk, ik gebruik mijn eigen auto met een pioneer 4x45watt (redelijk standaard) installatie en laat deze met cd speler of radio, gerust een uur of 4 draaien, zonder merkbare accu vermogen verlies.