Hoe zet je je tv geluid op je radio boxen ?

Dit had ik eerst maar toen weer verandert wil het graag weer ..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
3.7K

Antwoorden (3)

Als de tv een scart aansluiting heeft kan je de audio uitgangskanalen links en rechts ook via de aux uitgang over je versterker laten weergeven.
Daarvoor heb je een videokabel nodig met aan de ene kant een scart stekker en aan de andere zijde tulpstekkers. Dan gebruik je alleen maar de twee audio uit kanalen en de rest niet.
Als je een beetje handig bent kan je op internet ook de gegevens vinden om zelf een kabel te maken . Dan heb je alleen maar een scart stekker een stuk twee aderig afgeschermde kabel en twee tulp stekkers rood (rechts) wit of zwart (links) nodig.

Toegevoegd na 7 minuten:
zie de link voor de aansluiting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef er de voorkeur aan om het satelliet of digitenne kastje digitaal aan te sluiten op een receiver met digitale ingang, Dat kan met toslink (een plastic optisch kabeltje, of met een enkel cinch kabeltje dat je voor de verbindingen gebruikt in de stereo.

Het kan echter ook gewoon met het rode en witte kabeltje met rood stereokanaal rechts en wit stereokanaal links, die je net zo aansluit als een CD speler of DVD speler. Als het goed is heeft de TV dat soort uitgangen, soms verborgen in de zijkant of de onderkant. In dat geval moet je het geluid regelen met de afstandsbediening van de versterker. Bij digitenne kun je ook de volumeregeling van het kastje gebruiken, wat handiger is, omdat je daar ook mee zapt.

Je kunt het geluid het best testen met een nieuwslezer, vaak willen stereos de bas wat oppompen waardoor de stem onnatuurlijk gaat klinken. Ook kun je dan meteen de balans goed regelen zodat de stem van de nieuwslezer uit de tv lijkt te komen. Het geluid van de tv zelf draai je gewoon helemaal naar beneden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat is je bronapparaat?
Bij digitenne is het ontvangstkasje de bron voor het geluidsignaal, dan kun je met twee RCA (tulp)-stekkers (rood/wit) dit koppelen aan een ingangkanaal van je versterker. Via de versterker stuur je dan het signaal naar de speakers.
Heb je een andere (losse) ontvanger dan zou het soortgelijk kunnen werken. Ik ken maar weinig TV's die een dergelijke (rood/wit)-tulp uitgang hebben.

Is je TV de bron van het geluidsignaal, dan heb je wellicht ook een digitale-geluid-uitgang, maar dan heb je een (surround)versterker/receiver nodig om dit signaal te verwerken. Je hebt dan een kabel nodig voor het digitale signaal.