Waarom kan moderne audioapparatuur niet zo mooi warm klinken als een oude buizenradio?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (3)

Heeft met vervorming te maken! Een buis voegt signaal toe en rond pieken van een golfvorm naar beneden en vloeiend af! Een transistor doet dat niet. Een transistor klinkt dus veel "cleaner". Maar ja, er zijn steeds meer mensen die dat oude warme geluid weer willen horen. Het is maar wat je smaak is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want elke buis heeft een eigen karakter en klink nooit hetzelfde! Ze proberen het wel te simuleren, maar dat kan dus nooit "echt" als een buis klinken!
Hetzelfde geld voor analoge synthesizers. Je kunt ze wel virtueel namaken, maar je krijgt niet de "body" en karakter van het origineel!
Ze maken nog steeds goede buizen versterkers, effecten racks en summing apparaten, waarmee je sus de warmte weer in een plaat krijgt! Vanwaar de vraag eigenlijk?
De buizenradio is min of meer analoog, het moderne is digitaal.

En digitaal blijft hoe nauwkeurig dan ook altijd een benadering van analoog.
Het zal er dus altijd iets naast zitten. Al is het maar een fractie..

Maar geen nood, ik en vélen met mij horen het verschil toch niet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een oude buizenradio geeft een "warm" geluid doordat in het algemeen de hoogste tonen door de ingebouwde speaker wat afgezwakt worden. Maar buizenapparatuur geeft idd over het algemeen een beter geluid. De allerduurste Hi-Fi apparatuur is soms uitgerust met buizen. De vervormingsfactor ligt lager dan bij transistoren.