Hoe schakel je als DJ tijdens een optreden over in verschillende genres met verschillende tempo's?

Over een paar weken draai ik op het sweet 16 feest van een maat van mij. Hij zei dat hij het liefst had dat ik dance/house (130 BPM) en Hardstyle (150 BPM) zou draaien. Mijn draaitafel heeft geen BPM synch (het is zo'n alles-in-één blok, zie foto). Hoe schakel ik over tussen deze genres? En hoe zal het publiek reageren als de muziek ineens een stuk sneller/langzamer wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.4K

Antwoorden (3)

ja dat blijft lastig.. ik heb zelf ook aan aantql keer gedraait en ik maakte dan, als ik wilde over schakelen dan een playlist van bv hard style en house. Dan ga ik kijken of er een house tussen zit die wat sneller is en zo probeer ik dan langzaam over te schakelen zodat het publiek het bijna niet merkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
aantql = aantal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik zelf zou doen is dat je bootlegs hebt remix van nummers en dan een nummer zoekt wt van house naar hardstyle gaat in het nummer zelf en via daar hardstyle draait
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk moet ik zeggen, "als je dat niet weet ben je geen goede DJ", maar omdat iedereen ergens begonnen is bij deze toch een normaal antwoord... ;-)

De Beat sync functie moet je heel snel vergeten, het enige wat die functie doet is het gelijktrekken van de BPM's van de 2 verschillende tracks. Nadeel is dat het algoritme wat hiervoor gebruikt wordt op veel duurdere controllers ook niet 100% optimaal is en hoorbaar is dat je met deze functie staat te draaien. Kenners kunnen zo het verschil horen tussen een 'beat sync amateur' en een pro DJ die gewoon op z'n eigen ritmegevoel bezig is!

Verder is wisselen tussen verschillende BPM's inderdaad niet gemakkelijk, dit is met 90's muziek erg van toepassing, veel intro's, veel verschillende tempo's en stijlen waardoor er moeilijk een mooie gladde mix uit te krijgen is. Probeer maar eens een willekeurig nummer van de "Party Animals" aan een nummer van "La Bouche" te knopen, ik wens je succes! :-)

Als je wilt wisselen tussen verschillende BPM's kan je delen van een nummer in een loop trekken en die met de pitch control versnellen of vertragen als overgang naar een andere stijl. Ook kan je het publiek even rust gunnen door gewoon de intro van een nummer af te spelen. Neem hiervoor een korte intro, niet een van een minuut, maar het publiek even stilzetten bij een omschakeling naar een andere stijl is als het netjes gebeurd goed in een "mix" te verpakken. Je moet een intro pakken die je als 'break' ertussen kan zetten. Net als een 'ramp up' of 'ramp down' van een loopje. Is echt een kwestie van oefenen en spelen met je creativiteit! Ga hier verder ook geen voorbeelden van geven, dit zijn onderdelen van de individuele (unieke) stijl van een DJ!

Een bootleg is overigens in nagenoeg geen enkel geval bruikbaar voor BPM wissels aangezien deze meestal de gelijke BPM's van 2 nummers (die al ongeveer even snel zijn) gebruikt. Als je 2 nummers door elkaar flikkert met verschillende BPM's, heet dat geen bootleg maar een zooitje!
Overigens wordt de term bootleg meer gebruikt voor onofficiële opnames tijdens optredens van artiesten of DJ's. Tijdens mijn werkzaamheden wordt altijd alles opgenomen en heb er daardoor hele stapels van liggen. (bron 1)
Eind jaren 90 was onder andere Ben Liebrand bezig met het door elkaar draaien van 2 verschillende nummers en werd dit ook een bootleg genoemd. Tegenwoordig spreken meer mensen van een Mash-up (bron 2).

Succes met draaien!