Kan ik mijn speakers van mijn radio opblazen?

Ik heb een radio van 2x165 watt. Als ik de radio volop openzet kan ik het opblazen? En kan ik op deze radio nog een bass aansluiten, of blaas ik hem dan wel op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal van de vermogen welke je speakers aan kunnen afhangen.
En hoe wil je een "bass" (wat bedoel je daarmee) aansluiten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ik moet, als ik mijn speakers aansluit, twee draadje in de radio doen, een rode en een zwarte. Kan ik in die aansluiting nog een bass op aan sluiten. En met een bass bedoel ik zo'n speaker waar bass uitkomt. Zo'n ding voor boem,boem,boem. Ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen...

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je een stereo (2 kanaals) receiver bedoelt. Dat is een tuner met versterker.

In principe kun je alles opblazen. Dat is geen kunst. Het ligt er maar net aan hoe je de zaak belast hebt. Als je op je 2 x 165 Watt de juiste speakerset hebt aangesloten dan is de kans op opblazen niet zo groot. Maar het kan wel....

Dat kan bijvoorbeeld als je de versterker VOL openzet en je muziek afspeelt waarin dan heel veel zware bassen voorkomen bij een hoog dynamisch ingangssignaal.
De eindtrappen worden dan zo zwaar belast dat deze veel te heet worden en het dan kunnen begeven als deze situatie langere tijd voortduurt.
Bij volle belasting met veel hoge tonen sneuvelen meestal de speakers die dat hoog moeten weergeven.

Daarom kun je de volle belasting ook maar beter vermijden om schade te voorkomen aan zowel je versterker als het speakersysteem.

Op een 2 kanaals versterker kun je in principe geen extra bassbox of subwoofer aansluiten. Tenminste, niet op de speakeruitgangen.
Dit omdat het uitgangsignaal is gescheiden (L+R) en de versterker daar geen aparte uitgang voor heeft. De signalen op de speakeruitgangen bevatten het hele spectrum van het weergegeven geluid en worden in de speakerboxen van elkaar gescheiden.
Een bass box of subwoofer vraagt alleen het lage signaal en dat is er niet.

Wat wel kan is een actieve subwoofer ( eentje met een eigen versterker en dus eigen netsnoer) aan sluiten op de monitor uitgang van de versterker, als die er op zit.
Dit is de uitgang naar een cassettedeck o.i.d. om geluid op te nemen, meestal aangeduid met "mon" of "audio out".
Alleen kan je met deze methode ook geen super bassen verwachten omdat ook dit aangeboden signaal het volspectrum is en niet bass gefilterd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De signalen op de speakeruitgangen bevatten het hele spectrum van het weergegeven geluid en worden ...
Een bass box of subwoofer vraagt alleen het lage signaal en dat is er niet. " Die snap ik niet. HELE spectrum is toch OOK lage?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja moordigg, dat klopt wel maar omdat ook de midden en hoog daar ongefilterd bij zitten worden deze signalen meegenomen door de subwoofer versterker wat het klankbeeld voor de bass vervlakt. De dynamiek wordt een stuk minder dan wanneer je een voorgefilterd echt bass signaal zou hebben. Zo'n aansluiting heeft ' n 5.1 en hoger versterker wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de meeste actieve subs kun je de filter instellen.
Kortom de sub zal de laag wel uit het signaal voor je filteren.
Voor passief heb je gelijk maar daar zou je een filtertje voor kunnen bouwen. google maar eens op:
stereo to mono sub low pass filter
5.1 set (of 2.1) met sub out is makkelijker natuurlijk. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het was wel even lezen maar ik heb er echt heel veel aan gehad